di. 15 okt 2024

LVMH?
LVMH is de wereldmarktleider voor luxegoederen met een ruim gamma van producten zoals lederwaren, modeartikelen, juwelen, horloges, cosmetica, champagne en sterke dranken. De productenportefeuille bevat onder meer Louis Vuitton, Givenchy, Dior, Moët & Chandon, Dom Perignon, Hennessy, Bulgari, Tag Heuer en Sephora.
Samenvatting
- LVMH rapporteerde enkel de verkoopresultaten, dus geen winstcijfers, voor haar derde kwartaal. Deze zien er als volgt uit over de verschillende divisies:
Divisie | Verkoop in m EUR | Groei in % op jaarbasis (aan constante wisselkoers) | Verschil t.o.v. verwachting |
Lederwaren & fashion | 9 151 | -5 | -5% |
Wijnen & sterke dranken | 1 386 | -7 | -4% |
Parfum & cosmetica | 2 012 | 3 | -2% |
Horloges & juwelen | 2 386 | -4 | -1% |
'selectieve detailhandel' (Sephora) | 3 927 | 2 | -3% |
Andere activiteiten | 214 | 0 | 0% |
Totaal | 19 076 | -3 | -4% |
- Per geografisch gebied is de groei als volgt:
- Amerika: groei 1 jaar: 0% groei 5 jaar: +39%
- Japan: groei 1 jaar 20% groei 5 jaar: +94%
- Azië: groei 1 jaar -16% groei 5 jaar +25%
- Europa: groei 1 jaar2% groei 5 jaar +39%
- Zoals verwacht geeft LVMH niet al te veel commentaar over haar toekomstige doelstellingen. Maar het management gaf wel iets meer duiding bij de cijfers:
- Hun verbazing zit voornamelijk bij China, die het nog veel zwakker doet dan ze hadden verwacht. Voornamelijk de verkoop in China zelf, ze zien namelijk de Chinese consument nog steeds meer opduiken buiten China zelf. Ook omtrent de recente vakantieweek in China bleef management weigerachtig voor duidelijke prognoses, maar ze zagen er al bij al geen grote trend verandering.
- Op vragen rond het Chinese stimuluspakket, was hun antwoord: 'de maatregelen zijn nogal technisch van aard en moeilijk voor ons in te schatten, maar het duidt wel aan dat de Chinese regering ziet dat er een probleem is bij de consumptie en ze dit willen aanpakken.' ' Of deze stimuli voldoende zullen zijn, kan ik (CFO LVMH) niet over oordelen, maar ze nemen het probleem wel heel serieus.' Wel zien ze de Chinese malaise als tijdelijk en verwachten ze nog steeds een lange termijn trend van meer mensen naar de 'bovenste rijke klassse' stromen.
- Het management gelooft dat de huidige problemen liggen bij vraag, niet bij 'desirability'. Hiermee willen ze voornamelijk aangeven dat de problematiek tijdelijk van aard is die opgelost zal worden van zodra de consument opnieuw meer ruimte heeft om haar portefeuille open te trekken. De kracht van het merk ziet management dus op dit moment zelfs alleen nog sterker worden.
Onze opinie
Hoe je het ook draait of keert, de resultaten zijn niet zo goed. Hoewel er eigenlijk geen nieuwe kenmerken naar boven komen: voornamelijk de Chinese consument heeft nog geen appetijt om zijn geld te laten rollen, verwacht de analist van KBC Securities toch dat investeerders op meer hadden gehoopt. Voornamelijk omdat er stilaan hoop begon te leven dat we de bodem van de Chinese consumptie hadden bereikt. Nu lijkt het er toch op dat dit opnieuw even de koelkast in moet.
Hoewel het management probeerde verder te kijken dan China, haalde het aan dat ze in Amerika lichte tekenen van verbetering opmerken. Dit is zeker en vast goed nieuws, met Amerika waar er nog een sterke toekomstige groeimarkt te zien is terwijl fashion-luxe is er namelijk minder ingebakken dan in Europa en Azië. Maar we kunnen er niet omheen, in de nabije toekomst is het China waar iedereen op focust en die doet het momenteel weer slechter dan verwacht.

KBC Securities over LVMH
KBC Securities verwacht dan ook een negatieve koersreactie op de korte termijn, die potentieel opnieuw wordt herhaald wanneer er zelfde geluiden te horen zouden zijn bij de andere luxe-merken die de komende dagen hun resultaten zullen meedelen. De analist van KBCS denkt dat dit niet LVMH specifiek is maar een marktfenomeen, waarin LVMH nog één van de meest stabiele bedrijven is.
De analist, Tom Noyens, verlaagt het koersdoel door de lagere omzetcijfers naar 790 euro. Tom ziet de huidige koers nog steeds als zeer zwak, waarbij niet veel waarde meer zit in de sterkte van zowel het merk als van het bedrijf. Want daar heeft Tom in deze donkere dagen nog geen seconde aan getwijfeld. Daarnaast, hoewel onmogelijk te voorspellen, verwacht hij wel dat ze de komende maanden een speelbal kunnen worden van macro-economische sentimentwijzigingen. Dan spreken we over zowel positieve factoren: extra Chinese stimuli die zeer positief onthaald zullen worden, maar ook over potentiële negatieve factoren zoals een Trump winst met hogere tarieven en hogere inflatie. Enige volatiliteit kan dus wel op korte termijn maar toch kunnen we er niet omheen dat we een sterke onderwaardering beginnen te zien bij deze zeer mooie luxe-bedrijven. Tom behoudt de 'Kopen'-aanbeveling.