ma. 25 feb 2019

Volkswagen rapporteerde vrijdag vroegtijdig voorlopige resultaten over 2018 die grotendeels in lijn met de verwachtingen lagen. Analiste Nathalie Bally (KBC Asset Management) verdiept zich in het rapport.
Resultaten
Er werd over het volledige boekjaar 2018 een omzet van 235,8 miljard EUR gerealiseerd, iets onder de verwachte 236,92 miljard EUR. Het aantal leveringen groeide tot 10,8 miljoen voertuigen, 0,9% meer dan vorig jaar ondanks de problemen gelinkt aan de transitie naar WLTP. De onderliggende operationele winst kwam uit op 17,1 miljard EUR, wat net boven de consensusverwachting van 16,96 miljard EUR uitkwam. De netto cashpositie van 19,4 miljard EUR kwam een stuk lager uit dan eind 2017. Het dividend per aandeel over 2018 bedraagt 4,80 EUR (vs. 5,05 EUR verwacht).
Vooruitzichten
Voor 2019 worden de doelstellingen van het vorige boekjaar doorgetrokken. Zo verwacht de groep een omzetgroei van 5% en een operationele winstmarge van 6,5% à 7,5%. Het management verwacht dat het aantal leveringen in 2019 alsook de cashpositie hoger zal liggen dan in 2018. Het dieselschandaal zal nog steeds een impact hebben op de vrije kasstroom maar in mindere mate dan in 2018.
De visie van KBC Asset Management
De resultaten over 2018 wijzen nogmaals op de sterke onderliggende winstgeneratie waartoe VW in staat is (in vergelijking met vele sectorgenoten). Dat is in grote mate te danken aan de hoge marges die Porsche en Audi realiseren. De winstgevendheid van het VW-merk zelf laat evenwel te wensen over. Daarom heeft VW een plan opgesteld om die winstgevendheid op te krikken.
VW noteert aan een verwachte koers-winstverhouding van 5,3x voor 2019. Dat is goedkoop in vergelijking met de sector en ook in historisch perspectief. KBC AM verwacht dat de operationele winst ook volgend jaar aan de verwachtingen zal voldoen, mede dankzij een scala aan nieuwe en vernieuwde (SUV-) modellen en een focus op kostenbeheersing.
De vrees voor een spectaculaire terugval van de winst in China lijkt overdreven. Naarmate de Chinese markt meer matuur wordt, zal de volumegroei logischerwijs vertragen. Maar dat betekent niet dat het structurele groeiverhaal in China ten einde is. VW heeft geknoeid met de emissietesten van zijn dieselwagens, wat voorlopig nog op de resultaten weegt. Als antwoord op het dieselschandaal wil VW een voortrekkersrol spelen op vlak van duurzame mobiliteit. Tegen 2025 verwacht VW dat 20% à 25% van zijn verkopen elektrisch aangedreven auto’s zullen zijn.
VW blijft de favoriet van KBC AM binnen de autosector. Het advies is “Kopen”; het koersdoel bedraagt 200 EUR.