ma. 12 jul 2021

Volkswagen maakte vroeger dan voorzien voorlopige resultaten over het tweede kwartaal bekend, omdat de consensuscijfers voor de winst die het bedrijf tot dusver had verzameld, aanzienlijk lager waren dan de feitelijke resultaten. De bedrijfswinst of EBIT over het tweede kwartaal kwam uit op zo'n 6,2 miljard euro, meer dan 70% boven de analistenschattingen van 3,5 miljard euro. De zeer sterke resultaten maken de prognoses voor het volledige boekjaar 2021 té conservatief. De groep zal zijn jaarverwachtingen aanpassen op 29 juli, wanneer de volledige jaarcijfers gepubliceerd worden.
Update 2Q21
De bedrijfswinst voor het tweede kwartaal kwam uit op zo'n 6,2 miljard euro, meer dan 70% boven de Bloomberg consensusverwachting van 3,5 miljard euro. De spetterende bedrijfswinstcijfers werden ondersteund door een indrukwekkende vrije cashflow uit het automobielsegement (ca. 5,3 miljard euro), wat de hoge kwaliteit van de resultaten aantoont.
Bovendien werd de vrije cashflow over het tweede kwartaal negatief beïnvloed door ongeveer 2 miljard euro aan fusies en overnames en dieselgerelateerde betalingen. De zuivere vrije cashflow zou dus eerder in de buurt van 7 miljard euro moeten liggen.
De uitzonderlijke resultaten waren te danken aan de sterke prijszetting en mix bij premiummerken Audi en Porsche. De groep gaf verder ook aan dat het tekort aan halfgeleiders in het tweede kwartaal een minder grote impact op de inkomsten had dan verwacht. De productiestops in het tweede kwartaal zullen echter een grotere impact hebben op de omzet in het derde kwartaal.
CEO Diess langer aan het stuur
Vrijdag werd ook bekendgemaakt dat VW-groep het contract van CEO Herbert Diess verlengt van 2023 tot oktober 2025. Dit is volgens KBC Asset Management-analist Kurt Ruts een bijzonder positieve stap, die wijst op meer steun voor de herstructureringsinspanningen van de CEO.
KBC Asset Management over Volkswagen
Het tekort aan halfgeleiders is volgens analist Kurt Ruts voor autoconstructeurs uiteindelijk een zegen gebleken (vooral in het hogere segment), want ze hebben de prijsdiscipline bij autofabrikanten immers bevorderd.
Bovendien betekent schaarste dat autofabrikanten voorrang geven aan de verkoop van hun modellen en - in het geval van VW - van hun merken met de hoogste marges. Dat belooft volgens de analist veel goeds voor de resultaten van BMW (KBC AM: “Kopen”-aanbeveling, koersdoel 107 euro) en Daimler (KBC AM: “Kopen”-aanbeveling, koersdoel 98 euro), die in de komende dagen/weken mogelijk ook vroeger dan verwacht resultaten zullen bekendmaken.
Voor Volkswagen herhaalt KBC Asset Management de “Houden”-aanbeveling en het koersdoel van 300 euro. De productiestops zullen in het derde kwartaal weliswaar een negatieve impact hebben op de omzet, maar ze zullen ook de prijsdiscipline en bijgevolg de hoge marges voor (premium) autofabrikanten blijven bevorderen.