wo. 30 okt 2019

Volkswagen boekte in het derde kwartaal van 2019 meer omzet, een hogere operationele winst én een hogere kasstroom dan analisten hadden voorspeld. Door de wereldwijde vertraging in de vraag naar auto's zag de Duitse autobouwer zich evenwel genoodzaakt om de volumeprognose voor het volledige boekjaar neerwaarts te herzien. Sectoranalist Kurt Ruts (KBC Asset Management) nam het kwartaalrapport onder de loep en bevestigde zijn advies en koersdoel voor de aandelen.
Resultaten derde kwartaal
Volkswagen realiseerde in het derde kwartaal een omzet van 61,42 miljard euro, vlot 6,3% boven de verwachtingen. De operationele winst (EBIT) steeg tot 4,82 miljard euro, 18% beter dan verwacht, en genereerde dit jaar al 10,4 miljard euro aan operationele kasstromen ten opzichte van de doelstelling van 'meer dan 9 miljard euro.
Resultaten sinds de jaarstart
In de periode van januari tot en met september 2019 (9M19) steeg de nettowinst van de groep met 19% tot 11,2 miljard euro, terwijl de omzet 6,9% toenam tot 186,6 miljard euro. Daardoor steeg het bedrijfsresultaat met 24,5% tot 13,5 miljard euro.
Die cijfers zijn best indrukwekkend en te verklaren door hoge marges op onder meer SUV’s. Ook de kosten gingen in dalende lijn. Hoewel Volkswagen nog steeds het dieselschandaal met zich mee sleept, daalde de kost het voorbije kwartaal naar 1,3 miljard euro. In dezelfde periode een jaar eerder moest de groep nog 2,4 miljard euro in de boeken nemen.
Dalende vraag, maar hogere marges
De verkoop van sportwagens doet het goed en is er een toenemende vraag naar Skoda (+15,3%) en Porsche (+8%). Ook de SUV’s van Volkswagen (Tiguan) en Porsche (Touareg) blijven erg hoge marges opleveren, wat uiteindelijk de redelijk goede cijfers verklaart. Volkswagen wint daardoor naar eigen zeggen marktaandeel, maar de automarkt krimpt in veel regio's sneller dan verwacht. Vorige week nog zette concurrent Ford eenzelfde boodschap in de markt, op het moment dat de verwachtingen voor 2019 verder verlaagd. Die groep wees daarvoor vooral naar China, waar de vraag stevig afnam.
Lagere volumes
VW verlaagt de volumeprognose voor heel 2019 van ‘lichte groei’ naar ‘in lijn met vorig jaar’. Die lagere volumevooruitzichten zijn te wijten aan de wereldwijde vertraging in de vraag naar wagens. Toch heeft VW er alle vertrouwen in dat de omzet 5% op jaarbasis zal stijgen en dat de bedrijfswinstmarge tussen de 6,5% en 7,5% zal blijven.
De mening van KBC Asset Management
Volgens analist Kurt Ruts blijft Volkswagen uitzonderlijk winstgevend in vergelijking met zijn sectorgenoten, dankzij de hoge marges voor Porsche en Audi. Het Volkswagen-merk presteert daarentegen ondermaats, waardoor de groep een plan opstelde om de winstgevendheid op te krikken.
Hoewel de vraag naar nieuwe wagens vertraagt door de effecten van de nieuwe homologatieprocedure WLTP in Europa en door een zwakke Chinese markt, is de vrees voor een spectaculaire terugval in China overdreven. KBC AM verwacht dat de Chinese markt meer matuur wordt, met een vanzelfsprekende vertraging als gevolg. Dat betekent evenwel niet dat het structurele groeiverhaal in China ten einde is.
Los daarvan wil Volkswagen een voortrekkersrol spelen op vlak van duurzame mobiliteit. Tegen 2025 verwacht de groep dat 20 à 25% van zijn verkopen elektrisch aangedreven auto’s zullen zijn.
KBC AM bevestigt na de kwartaalupdate het “Kopen”-advies en koersdoel van 200 euro.