ma. 26 feb 2024
PostNL
PostNL baat de universele dienstverplichting (USO) voor post in Nederland uit. De groep bezorgt verder pakketten in de Benelux-regio , is internationaal actief via Spring en biedt onder andere fulPlment-oplossingen. PostNL wilt de toonaangevende logistieke dienstverlener worden in, van en naar de Benelux.
Resultaten
Het postbedrijf publiceerde eind januari reeds voorlopige resultaten. Nu was het uitkijken naar de vooruitzichten. PostNL rapporteerde een genormaliseerde bedrijfswinst (EBIT) van 92 miljoen voor geheel 2032, in lijn met de voorlopige resultaten op 26 januari. De genormaliseerde EBIT voor boekjaar 2024 wordt geschat op € 80 - € 100 miljoen. Dit is lager dan de verwachtingen van KBCS (120 miljoen euro) en de gemiddelde analistenverwachtingen (118 miljoen euro). De reden is een verdere stijging van de arbeidskosten en negatieve mixeffecten bij de pakketten. PostNL vermeldde verder dat het steeds uitdagender wordt om de vereiste kostenbesparingen te realiseren bij post en dat het van plan is om op termijn af te stappen van bezorging op de volgende dag voor de standaardpost. PostNL is van plan om de standaardpost binnen twee dagen te bezorgen in plaats van de volgende dag, met een mogelijkheid van 3 dagen op termijn.

KBC Securities over PostNL
Gezien het feit dat de voorlopige resultaten al op 26 januari zijn bekendgemaakt, lag de nadruk vooral op de vooruitzichten voor 2024. De genormaliseerde EBIT ligt onder de verwachtingen van KBCS. De ruwweg stabiele genormaliseerde EBIT-vooruitzichten worden gedreven door een verwachte toename van € 155 miljoen in organische kostenstijgingen (voornamelijk arbeid). Dit zal worden gecompenseerd door gericht rendementsbeheer bij zowel pakketten als post, waardoor € 135 miljoen wordt geabsorbeerd. Daarnaast rekent PostNL ook op € 25 miljoen aan besparingen uit het eerder aangekondigde kostenbesparingsplan (nu al € 5 miljoen in 2023).
Na aanpassing van de schattingen, handhaaft de analist van KBCS, Michiel Declercq, zijn 'Houden'-aanbeveling maar verlaagt hij het koersdoel van 1,7 euro naar 1,4 euro.
