do. 12 mei 2022

Walt Disney wierf afgelopen kwartaal 7,9 miljoen nieuwe Disney+ klanten. Wall Street had gerekend op 5,3 miljoen nieuwe Disney+ klanten van januari tot en met maart. Het bedrijf waarschuwde wel dat verstoringen van de toeleveringsketen en stijgende lonen de financiën onder druk kunnen zetten. Disney heeft nog een lange weg te gaan om ambitieuze meerjarendoelstellingen te halen, maar de groei moedigde beleggers aan op vlak van streamingdiensten, zeker nadat Netflix recent moest opbiechten dat het heel wat klanten kwijtspeelde, ziet financieel-econoom Tom Simonts.
Kwartaalresultaten
Walt Disney scoorde 470 miljoen dollar kwartaalwinst, zo’n 0,26 dollar per aandeel. Dat is ongeveer de helft van de 901 miljoen dollar (0,49 dollar per aandeel) van vorig jaar. De aangepaste kwartaalwinst steeg echte van 0,79 naar 1,08 dollar per aandeel, omdat de omzet met 23% steeg tot 19,25 miljard dollar.
De omzet uit “Disney Parken, Experiences & Products” is meer dan verdubbeld tot 6,65 miljard dollar, terwijl “Disney Media en Entertainment Distribution” er 9% op vooruitging tot 13,62 miljard dollar en “Direct-to-Consumer” (dit omvat Hulu, ESPN+ en Disney+) de omzet met 23% aandikte tot 4,9 miljard dollar.
Meer, in plaats van minder, abonnees
Het aantal Disney+ abonnees steeg met 33% tot 137,7 miljoen, terwijl het aantal Hulu-abonnees met 10% steeg tot 45,6 miljoen en het aantal ESPN+-abonnees met 62% aandikte tot 22,3 miljoen. De groei van het aantal klanten staat in schril contrast met het verlies van 200.000 abonnees dat Netflix vorige maand bekend maakte. Hoewel die laatste nog steeds de grootste video streamingsdienst is, wint Disney+ met een enorme snelheid aan abonnees en is het daarmee goed op weg om Netflix te evenaren op vlak van betalende abonnees.
Bob Chapek, Chief Executive Officer, The Walt Disney Company is ervan overtuigd dat Disney in zijn tweede eeuw in staat is om entertainment te blijven transformeren door buitengewone verhalen te combineren met innovatieve technologie om een nog groter, meer verbonden en magisch Disney-universum te creëren voor gezinnen en fans over de hele wereld.
Belemmeringen door COVID-19
Sinds begin 2020 wordt de wereld getroffen door het nieuwe coronavirus en zijn varianten. COVID-19 en maatregelen om de verspreiding ervan te voorkomen hebben Disney’s segmenten op een aantal manieren beïnvloed, het meest significant in “Disney Parken, Experiences & Products”, waar de themaparken en resorts werden gesloten en cruiseschipafvaarten en rondleidingen werden opgeschort.
Deze activiteiten zijn op verschillende momenten hervat sinds mei 2020, aanvankelijk met verminderde operationele capaciteit als gevolg van COVID-19 beperkingen. In het boekjaar 2020 en 2021 werden bioscoopreleases uitgesteld, of in sommige gevallen ingekort of geannuleerd. Daarnaast waren er aanzienlijke verstoringen in de productie en beschikbaarheid van content, waaronder belangrijke live sportprogrammering tijdens het fiscale jaar 2020 en het fiscale jaar 2021 vertraging opliep.
In het boekjaar 2022 werken de binnenlandse parken en resorts over het algemeen zonder aanzienlijke COVID-19-gerelateerde capaciteitsbeperkingen, zoals die in het voorgaande jaar van kracht waren. Sommige van de internationale parken en resorts en cruiseschepen worden echter nog steeds beïnvloed door COVID-19-gerelateerde sluitingen en capaciteits- en reisbeperkingen.
Bij “Media and Entertainment Distribution” werden de film- en televisieproducties over het algemeen hervat. In de eerste helft van het boekjaar konden films over het algemeen in de bioscoop worden uitgebracht, hoewel bepaalde markten nog steeds beperkingen opleggen inzake het openen van theaters en de capaciteit.
