wo. 2 jun 2021
Welke bedrijven profiteren van hernieuwde belangstelling voor de trein?

De kogel is door de kerk. Nadat Canadian Pacific het overnamedossier van sectorgenoot Kansas City Southern op de rails zette, ging uiteindelijk concurrent Canadian National in ruil voor 30 miljard dollar met de prooi lopen. De overnamestrijd zette de treinsector opnieuw in de picture en dat in het “Jaar van de Trein”. Voor KBC Senior Financial Economist Tom Simonts meteen een mooie aanleiding om de sector nog eens in de kijker te zetten, met een overzicht van bedrijven die kunnen profiteren van een hernieuwde belangstelling voor de trein.
Vliegschaamte
Toen de jeugd in 2019 massaal de straat op trok voor meer aandacht voor het klimaat, haalde vliegschaamte het niet als “woord van het jaar”. Ondertussen zorgde Covid-19 ervoor dat we al bijna anderhalf jaar nauwelijks nog het vliegtuig nemen, omdat we niet mogen, niet kunnen of niet durven.
Dat vliegtuigen in het post-coronatijdperk opnieuw vlotter gevuld zullen raken is duidelijk, maar de pandemie heeft niettemin mogelijk een blijvende impact op onze vervoerskeuze voor relatief dichte bestemmingen. In Frankrijk, bijvoorbeeld, heeft het parlement een wetsvoorstel goedgekeurd dat binnenlandse vluchten verbiedt naar bestemmingen die binnen 2,5 uur met de trein bereikbaar zijn. Het voorstel over de binnenlandse vluchten maakt deel uit van de klimaatwet, dat tot doel heeft om de CO2-uitstoot in 2030 met 40% te verminderen ten opzichte van 1990.
Of dat op wereldvlak echt veel in beweging op het spoor zal teweegbrengen is echter nog maar de vraag. De belangrijkste duw in de rug voor het treintransport komt immers uit de hoek van het goederentransport en die is in belangrijke mate gelinkt aan de economische groei. In Europa noteren geen spoorwegmaatschappijen op de koerstabellen, en dus richten we onze blik in de eerste plaats op Noord-Amerika, dat er wel een handvol telt. Het zwaartepunt van de activiteiten ligt bij hen trouwens op goederentransport. Amtrak, de Amerikaanse NMBS, is niet beursgenoteerd.
Wat vervoert de trein?
Een duik in de resultaten van CSX, een Amerikaanse beursgenoteerde spoorweggroep, leert dat de treinwagons gevuld worden met chemicaliën, mineralen, metalen & uitrusting, landbouw- en voedingsproducten, meststoffen,…Ook containers vinden hun weg via het spoor. De gezondheid van de spoorwegsector is met andere woorden nauw verbonden met de wereldeconomie. Sinds de heropening van de economieën hebben de spoorwegmaatschappijen zich geleidelijk hersteld van de inzinking als gevolg van het coronavirus. De volumes voor de meeste spoorwegmaatschappijen zitten nog steeds onder het niveau van vorig jaar, maar het leven na de coronapandemie biedt potentieel.
Het spoorverkeer zou in 2021 dus moeten blijven toenemen naarmate het economisch herstel zich doorzet en de hoop op vaccins groeit. Het Amerikaanse goederenvervoer via het spoor moet in 2021 ook de voordelen plukken van de overeenkomst tussen de Verenigde Staten, Mexico en Canada ("USMCA"). Die stroomlijnt de Noord-Amerikaanse handel, maar werd bij de start in juli 2020 in de wielen gereden door Covid-19. Met de recente overnamebelangstelling van Kansas City Southern werd trouwens de eerste spoorwegmaatschappij op de rails gezet die de VS, Mexico en Canada omspant.

Beursgenoteerde treinbedrijven in Noord-Amerika
Warren Buffet was een grote fan van het spoor en maakte die claim concreet met de overname van Burlington Northern Santa Fe (BNSF). Andere grote Amerikaanse spoorwegmaatschappijen, inclusief Kansas City Southern, die wel nog op de beurs staan vindt u in onderstaande tabel:

Als belegger kunt u trouwens ook via een omweg een graantje meepikken van een eventuele revival van de spoorweg.
- Ook via Caterpillar hang je bijvoorbeeld je wagonnetje aan een klim van de treinsector. De groep is weliswaar geen 'pure-play' op het thema, maar de locomotieven in het aanbod van de groep tekenen toch snel voor zo’n 30% van de omzet van het energie- en transportsegment (en zo’n 11% op groepsniveau). En gezien het cyclische karakter van de eindmarkten voor bouw- en mijnbouwmachines van de onderneming, kan energie en transport uiteindelijk ook een belangrijk deel van de winst van de groep gaan uitmaken.
- Net als Caterpillar bouwt het Amerikaanse Wabtec, naast ander uitrustingsmateriaal voor de treinsector, locomotieven. De groep, zelf het resultaat van een fusie tussen Westinghouse Air Brake Technologies en MotivePower Industries Corporation in 1999, reeg de voorbije 10 jaar de overnames aan elkaar. In 2019 haalde het de locomotieven in huis door de fusie met GE Transportation, een deal ter waarde van 11 miljard dollar waarbij Wabtec-aandeelhouders voor 50,8% van de aandelen tekenden en GE-aandeelhouders voor 24,3%. GE houdt zelf een belang van 24,9% aan.
- Greenbrier produceert onder meer treinwagons voor de industrie. De groep kende weliswaar een bijzonder zwak kwartaal en stelde op heel wat niveaus teleur, maar maakt zich niettemin sterk dat enkele elementen in zijn voordeel spelen: milieuoverwegingen pleiten voor meer brandstofefficiëntie van transportmiddelen, verzadiging op Amerikaanse snelwegen, chauffeurstekort, regelgeving en verouderende infrastructuur beperken het vrachtvervoer, voorgestelde milieu- en andere regelgeving in zowel Noord-Amerika als Europa zou de seculiere vraag naar spoorvervoer moeten ondersteunen. Net als Greenbrier bouwt ook Trinity Rail treinstellen voor de industrie.

Spoorwegbedrijven in Europa
In Europa is passagiersvervoer belangrijker dan goederenvervoer over het spoor. Idem dito in bijvoorbeeld Japan, waar wel spoorwegmaatschappijen noteren die passagiers vervoeren. Zoals East Japan, Central Japan, West Japan Airlines.
Op de Europese koersborden vinden we ze niet terug, maar toeleveranciers vinden we er wel. Die kunnen dus mogelijk wel een graantje meepikken van de vliegschaamte en treintrots. Het meest voor de hand liggende bedrijf dat volop inzet op spoorverkeer is vanzelfsprekend Alstom. De groep versterkte zich recent met de overname van Bombardier en wordt door KBC Asset Management met stip op een “Kopen”-aanbeveling getrakteerd.
Onderstaande tabel biedt een overzicht van andere Europese bedrijven die voor een deel van hun omzet aangewezen zijn op de spoorwegindustrie. De koersdoelen en het opwaarts potentieel op basis van de gegevens van Refinitiv geven aan dat in Europa een groot deel van de rit ondertussen gereden is. In Noord-Amerika kunt u - op basis van de Refinitiv-data - op sommige wagonnetjes nog wat verdienen.
