di. 9 apr 2019

Bij de publicatie van de jaarresultaten heeft Zalando een aantal nieuwe doelstellingen vooropgesteld. De groep ambieert nu om 20 miljard euro aan brutowaarde van de verkochte goederen (GMV) tegen 2023-2024 te realiseren, wat hen zo groot als H&M zou maken. Voor het huidige boekjaar verwacht het management een omzetgroei aan de onderkant van de 20-25%-doelstelling. Analiste Nathalie Bally (KBC Asset Management) licht het rapport voor u toe.
Doelstellingen
KBC AM denkt dat de groeidoelstellingen van Zalando te ambitieus zijn en ruimte laten voor teleurstelling. De GMV groeide met 21,1% in 2018 en de groep kampt met een aanhoudende dalende trend van het gemiddelde bedrag per bestelling. Daarnaast kijkt de groep aan tegen een verhoogde competitieve druk, werd er al een redelijk marktaandeel opgebouwd in de markten waar de groep reeds actief is en zijn de geografische expansiemogelijkheden beperkt. De totale omzetgroei wordt ook afgeremd door het toenemende belang van het Partner Program waarbij enkel de commissie op de verkoop als omzet geboekt wordt.
Op korte tot middellange termijn verwachten de analisten dat de winstmarge vlak zal evolueren als gevolg van onder meer een duurdere dienstverlening aan klanten, de verdere uitbouw van het logistieke netwerk, een dalende trend van de brutomarge en een negatieve geografische mix.
De visie van KBC Asset Management
Na de recente rally van het aandeel is de waardering fors opgelopen, tot een niveau dat analiste Nathalie Bally op basis van de huidige groei- en winstverwachtingen niet gerechtvaardigd lijkt. KBC AM verlaagt dan ook de aanbeveling van “Houden” naar “Verkopen”; het koersdoel bedraagt 26,00 EUR.
Hieronder een video waarin de analiste begin dit jaar al haar twijfels meegaf over de margegroei. Deze twijfels blijven ook nu behouden samen met een adviesverlaging.