wo. 11 sep 2019

De nieuwe Apple iPhone modellen (11, 11 Pro en 11 pro Max) werden gisteren voorgesteld en merkwaardig genoeg wordt het instapmodel voor deze generatie lager geprijsd dan het instapmodel bij de vorige generatie. En dat is een trendbreuk. Apple moet duidelijk alle zeilen bijzetten om Android-gebruikers te overtuigen toch voor de iPhone te gaan. Het brengt weinig zoden aan de dijk, vindt KBC Asset Management, dat het bij “Houden” houdt, met een koersdoel van 210 dollar.
Nieuwe modellen
Met de lancering van deze drie nieuwe iPhone modellen lijkt Apple zijn strategie licht aan te passen. De traditionele prijsverhogingen bleven achterwege en de prijszetting voor sommige van zijn nieuwe diensten is zonder meer agressief. De prijzen voor de nieuwste generatie iPhones bleef grotendeels ongewijzigd en daalde zelfs voor het instapmodel (iPhone 11). De prijsdalingen voor de oudere iPhone modellen zijn ook meer uitgesproken dan vorige jaren. Apple rekent er blijkbaar op een deel van de winstmarge te recupereren via de verkoop van accessoires zoals AirPods en de Apple Watch. Gisteren werd eveneens de vijfde generatie van het horloge voorgesteld. Daarnaast moeten de lagere iPhone prijzen de barrière om te switchen van Android naar Apple verlagen. Het bedrijf rekent op extra inkomsten via de verkoop van abonnementen eens consumenten de overstap hebben gemaakt.

Prijszetting
Gisteren werden de prijzen voor twee van die nieuwe abonnementen bekendgemaakt; zowel Apple Arcade (gaming) als Apple TV+ (video streaming) moeten maandelijks 4,99 dollar opbrengen voor het bedrijf. Dit is opnieuw relatief bescheiden ten opzichte van de prijzen voor het bestaande aanbod (Apple Music, Apple News+, …) én bovendien aanzienlijk goedkoper dan concurrerende aanbieders van filmmateriaal. Hiermee lijkt de voorspelde ‘streaming-war’ tussen Netflix, Prime Video (Amazon), Disney+ en Apple helemaal los te barsten. Zekere winnaars in dit verhaal zijn de scenarioschrijvers en acteurs in Hollywood, het blijft echter koffiedik kijken hoeveel (verschillende kanalen) de consument maandelijks zal willen betalen…
De visie van KBC Asset Management
De nieuwe iPhones zullen volgens KBC Asset Management, net als vorig jaar, echter niet volstaan om consumenten te overtuigen massaal te upgraden of over te stappen (van Android). Daarnaast lijkt het voor Apple aangewezen om zijn nieuwe dienstenaanbod te ontwikkelen via partnerships (zoals bijvoorbeeld al gebeurde met Goldman Sachs voor de Apple Card) dan wel in te zetten op eigen content. Bovendien lijken de gezondheidszorg en (online) bankieren interessantere opportuniteiten voor het bedrijf dan het ontwikkeling van eigen producties (films en series).
De visie voor Apple blijft voorlopig onveranderd, hetzij een “Houden”-aanbeveling met een koersdoel van 210 dollar. Aan 18,5 keer de verwachte winst lijkt het bedrijf volgens KBC AM-analist Stijn Plessers correct gewaardeerd.
