di. 16 apr 2019

Zalando rapporteert over het voorbije kwartaal een operationele winst van ‘enkele miljoenen euro’, terwijl analisten rekenden op een verlies van 10 miljoen EUR. Het bedrijf bevestigt de jaarprognose, maar gaf geen verdere financiële details. De finale resultaten over het eerste kwartaal worden op 2 mei gepubliceerd.
Bij de publicatie van de jaarresultaten over 2018 stelde Zalando een aantal nieuwe doelstellingen voorop. De groep heeft de ambitie om tegen 2023/2024 20 miljard EUR aan brutowaarde van de verkochte goederen (GMV, Gross Merchandise Value) te realiseren, wat Zalando zo groot als H&M zou maken. Voor het huidige boekjaar gaat het management uit van een omzetgroei aan de onderkant van de 20-25% doelstelling.
De visie van KBC Asset Management
Analist Kurt Ruts meent dat de groeidoelstellingen van Zalando te ambitieus zijn en ruimte voor teleurstelling laten. De GMV groeide in 2018 met 21,1% en de groep kampt met een aanhoudende dalende trend van het gemiddelde bedrag per bestelling. Daarnaast kijkt Zalando aan tegen een verhoogde competitieve druk, werd al een redelijk marktaandeel opgebouwd in de markten waar de groep reeds actief is en zijn de geografische expansiemogelijkheden ook beperkt. De totale omzetgroei wordt ook afgeremd door het toenemende belang van het Partner Program, waarbij enkel de commissie op de verkoop als omzet geboekt wordt.
Op korte tot middellange termijn verwacht KBC AM we een vlakke evolutie van de winstmarge als gevolg van onder meer een duurdere dienstverlening aan klanten, de verdere uitbouw van het logistieke netwerk, een dalende trend van de brutomarge en een negatieve geografische mix.
Na de recente rally van het aandeel is de waardering fors opgelopen, tot een niveau dat volgens onze analist - op basis van onze huidige groei- en winstverwachtingen - niet gerechtvaardigd lijkt te zijn.
Het advies blijft dan ook "Verkopen", bij een koersdoel van 26 EUR per aandeel.