do. 2 mei 2019

Zalando publiceerde deze ochtend resultaten over het eerste kwartaal die in lijn lagen met de verwachtingen. Toch worden die door beleggers niet op gejuich onthaald, want het aandeel verliest meer dan 2%. Analiste Nathalie Bally (KBC Asset Management) vatte het rapport samen.
Cijfers
De groep kon een operationele winst van 6,4 miljoen EUR voorleggen, tegenover een verwacht operationeel verlies van 5 miljoen EUR. Het management gaf de voorbije maand al aan dat de operationele winst over het eerste kwartaal positief zou zijn, waardoor dit door de markt al werd ingeprijsd. De operationele winstmarge bedroeg 0,5%. De totale omzet van 1,38 miljard EUR lag in lijn met de verwachtingen. De omzetgroei vertraagde tot 15%, onder de jaardoelstelling van 20%. De gemiddelde waarde per bestelling zette de neerwaartse trend verder (-0.4% in het eerste kwartaal), terwijl de totale bruto verkoopwaarde van de goederen met 23,1% groeide.
Vooruitzichten
Voor het volledige boekjaar werden de doelstellingen behouden. Het management gaat nog steeds uit van een operationele winst tussen 175 en 225 miljoen EUR en een omzetgroei aan de onderkant van de vork 20-25%. Er wordt ook een groei van de bruto verkoopwaarde van 20-25% vooropgesteld.
De visie van KBC Asset Management
Analiste Nathalie Bally blijft voorzichtig voor het aandeel. Om zijn omzetdoelstelling voor 2019 te realiseren, moet Zalando de rest van het jaar een omzetgroei van 21% behalen (vs. 15% in het eerste kwartaal), wat mogelijk een te ambitieuze doelstelling is. In de markten waar het actief is, kijkt Zalando tegen een toenemende penetratiegraad aan en het heeft ook beperkte geografische expansiemogelijkheden. De groep heeft immers niet de ambitie om buiten Europa te groeien.
Het toenemende belang van het Partner-programma zal de totale omzetgroei ook negatief beïnvloeden. Bovendien wordt de competitieve omgeving er niet makkelijker op door de toetreding van nieuwe spelers en een beter online aanbod van bestaande retailers.
Op korte tot middellange termijn verwacht KBC AM dat de winstmarge vlak zal evolueren als gevolg van o.a. een duurdere dienstverlening aan klanten, de verdere uitbouw van het logistieke netwerk, een dalende trend van de brutomarge en een negatieve geografische mix. Zalando noteert aan een hoge premie tegenover sectorgenoten die op basis van de door KBC AM verwachte omzet- en winstgroei niet gerechtvaardigd is.
Het advies bij KBC AM blijft "Verkopen", het koersdoel bedraagt 26 EUR.