do. 28 feb 2019

Zalando (+18%) kon vanmorgen resultaten over het volledige boekjaar voorleggen die de verwachtingen deels overtroffen. Analiste Nathalie Bally (KBC Asset Management) zoomt in op het rapport.
Resultaten
De totale omzet kwam uit op 5,39 miljard EUR, tegenover 5,37 miljard EUR verwacht. Ook de operationele winst van 173,4 miljoen EUR kwam boven de verwachtingen uit, waarbij de winstmarge op 3,2% lag.
Vooruitzichten
Voor 2019 verwacht het management een operationele winst tussen 175 en 225 miljoen EUR en een omzetgroei aan de onderkant van de 20-25% doelstelling. Bijkomend ambieert de groep om 20 miljard EUR aan brutowaarde van de verkochte goederen (GMV) te realiseren tegen 2023/2024, wat hen zo groot als H&M zou maken. Er wordt ook een groei van de bruto verkoopwaarde van 20-25% vooropgesteld in 2019. Zalando verwacht een operationele winstmarge van 2-4% tegen 2021 en een negatieve vrije kasstroom die zeker tot 2021 zal aanhouden.
De visie van KBC Asset Management
Analiste Nathalie Bally blijft voorzichtig op het aandeel. Ze denkt dat de nieuwe doelstelling m.b.t. de bruto verkoopwaarde aan goederen nogal ambitieus is in vergelijking met een gerealiseerde groei van 21,1% in 2018 en een aanhoudende dalende trend van het gemiddelde bedrag per bestelling (-4,4% op jaarbasis over het vierde kwartaal). Daarnaast kijkt Zalando aan tegen een toenemende penetratiegraad in de markten waar het al actief is en heeft het beperkte geografische expansiemogelijkheden (geen ambitie om buiten Europa te groeien). Het toenemende belang van het partner programma, waarbij Zalando slechts 10-20% aan commissie als omzet boekt, zal de totale omzetgroei ook negatief beïnvloeden.
De doelstelling voor een omzetgroei van 20-25% op middellange termijn lijkt volgens KBC AM dan ook te ambitieus. Bovendien wordt de competitieve omgeving er niet makkelijker op door de toetreding van nieuwe spelers en een beter online aanbod van bestaande retailers. Op korte tot middellange termijn verwacht KBC AM ook dat de winstmarge vlak zal evolueren als gevolg van o.a. een duurdere dienstverlening aan klanten, de verdere uitbouw van het logistieke netwerk, een dalende trend van de brutomarge en een negatieve geografische mix. De nieuwe doelstellingen lijken ook al grotendeels ingeprijsd in de huidige consensusverwachtingen (consensusverwachting 2019 voor operationele winst van 205 miljoen EUR, GMV groei op 24%, omzetgroei op 21%). Zalando noteert aan een premie tegenover sectorgenoten die op basis van de verwachtingen naar omzet- en winstgroei niet gerechtvaardigd lijkt te zijn.
KBC AM geeft het advies “Houden”; het koersdoel bedraagt 26 EUR.