do. 5 mei 2022

Zalando boekte in het eerste kwartaal van 2022 voor het eerst sinds zijn oprichting een omzetdaling met 1,5%. Het aangepaste operationeel verlies kwam in de eerste drie maanden uit op 52 miljoen euro, tegenover een winst van 93 miljoen euro in dezelfde periode een jaar eerder. De groep verlaagde daarop de vooruitzichten voor 2022, zodat de omzetgroei aan de onderkant van de voorspelde bandbreedte van 12 à 19% kan liggen en de bedrijfswinst (EBIT) kan aan de onderkant van de vooropgestelde vork van 430 à 510 miljoen euro liggen. Wie naar de beurskoers kijkt, kan niet anders dan een grote underperformer zien, merkt financieel-econoom Tom Simonts op.
Invloed van macro-economische factoren
Het eerste kwartaal werd beïnvloed door macro-economische factoren, waardoor de sterke groei van vorig jaar naar de achtergrond werd verbannen. Stijgende inflatie en stijgende kosten voor huishoudens droegen bij aan een voorzichtiger consumentenvertrouwen, terwijl een versoepeld pandemisch klimaat leidde tot veranderingen in consumentenvoorkeuren. "Het belangrijkste probleem is dat mensen gewoon geen mode meer willen kopen," zei co-CEO Gentz. Klanten kopen meer seizoensgebonden en trendgebonden artikelen en, afhankelijk van hun voorkeur, neigen ze naar het duurdere assortiment of verschuiven ze van het middensegment naar instapprijzen.
Het brutoverkoopvolume steeg met 1% tot 3,2 miljard euro, in vergelijking met de buitengewoon sterke groei in het eerste kwartaal van 2021. De omzet daalde met 1,5% tot 2,2 miljard euro, voornamelijk door de overgang naar een platformmodel. De aangepaste bedrijfswinst (EBIT) daalde tot -51,8 miljoen euro, wat overeenkomt met een marge van -2,4%, voornamelijk als gevolg van een lagere brutomarge als gevolg van meer promotionele activiteiten om klanten aan te trekken en hogere fulfillmentkosten.
Loyale klanten
Ondanks een uitdagend kwartaal heeft het bedrijf aanzienlijke vooruitgang geboekt bij het verdiepen van de klantrelaties en het transformeren van het bedrijf naar een platformmodel. De klantbetrokkenheid blijft groeien nu meer klanten Zalando vaker bezoeken en zich vaker bezighouden met Zalando's toenemende aanbod. Ook de platformdiensten van Zalando kenden een sterke betrokkenheid aangezien partners gebruik bleven maken van Zalando Marketing Services om hun zichtbaarheid op het platform te verhogen en de verkoop te stimuleren.
Zalando bouwde diepere klantenrelaties op door het loyaliteitsprogramma Plus verder te promoten en de klantenbetrokkenheid rond zijn aanbod in Beauty, Lounge, Designer en Pre-Owned te verhogen. Zalando's actieve klanten stegen met 5,2% in het eerste kwartaal (17% over 12 maanden) tot bijna 49 miljoen, en Zalando Plus lidmaatschappen stegen met 150% op jaarbasis.
Zalando’s vooruitzichten
Voor heel 2022 wordt nu gemikt dat de groei van het brutohandelsvolume 5GMV aan onderkant van de vork van 16 à 23% kan uitkomen. De omzet zal aan de onderkant van de vork van 12 à 19% uitkomen. De aangepaste EBIT moet dus aan de onderkant van 430 à 510 miljoen euro landen, terwijl de kapitaaluitgaven 400 à 500 miljoen euro kunnen belopen.
Aan zelfvertrouwen geen gebrek
Robert Gentz, Zalando Co-CEO, zei: "Onze bedrijfsfundamenten zijn sterk, en we nemen stappen om onze resultaten te verbeteren. We managen Zalando voor de lange termijn en hebben onze bedrijfsflexibiliteit en aanpassingsvermogen altijd gebruikt om succesvol in te spelen op uitdagingen op de korte termijn en de vraag van consumenten om er beter en sterker uit te komen. We blijven erop vertrouwen dat we onze ambitie om in 2025meer dan 30 miljard euro bruto goederenwaarde (GMV) te bereiken, zullen verwezenlijken."
Het bedrijf is naar eigen zeggen flexibel genoeg om zich door deze volatiele marktomgeving te loodsen en hiervoor zullen de nodige aanpassingen worden gemaakt. Terwijl de macro-economische onzekerheid aanhoudt, gaat Zalando de uitdagingen op korte termijn aan door
- Zijn aanbod te verfijnen om zich aan te passen aan de veranderende uitgavenpatronen van zijn klanten
- De rendabiliteit van bestellingen te verbeteren en kostenefficiënte oplossingen te implementeren
- Te blijven investeren om de beste klantenervaring, partnerdiensten en e-commercecapaciteiten in zijn klasse te bieden.
Om klanten snellere levertijden te kunnen bieden, voegt Zalando meer fulfillmentcentra toe om zijn logistieke netwerk verder te versterken. De bouw is al begonnen in Frankfurt, Duitsland en Bydgoszcz, Polen, en onlangs nog in de regio Parijs in Frankrijk. Na de succesvolle marktintroducties in zes landen in 2021, zal Zalando in mei ook in twee nieuwe markten, Hongarije en Roemenië, van start gaan.
Beurskoers = malaise
Dat klinkt allemaal goed en dat lijkt allemaal wel logisch te zijn, maar de realiteit is dat de beurskoers van het e-commerceplan platform de voorbije jaren bijzonder fel is teruggelopen. Terwijl de koers in juni 2021 nog rond 110 euro noteerde, staat er nu een koers van 36,5 euro op de tabellen.
