di. 1 mrt 2022

Zalando maakte vandaag de resultaten van 2021 bekend. De omzet bedroeg in totaal 10,4 miljard euro, iets meer dan de verwachte 10,3 miljard euro. Voor het eerst rapporteerde het bedrijf een omzet van meer dan 10 miljard euro. Na een boekjaar 2021 met sterke vooruitgang in zowel strategische als financiële uitvoering, blijft Zalando zich richten op strategische initiatieven die toekomstige groei zullen aandrijven. In 2021 groeide het bedrijf aanzienlijk sneller dan verwacht, waardoor Zalando goed op weg is om zijn groeiambitie op middellange termijn, om voor meer dan 30 miljard euro verhandelde volumes (GMV) te bereiken tegen 2025, te behalen, weet KBC Asset Management-analist Bob Van Leemputte.
De resultaten
De aangepaste bedrijfswinst (EBIT) groeide tot 468,4 miljoen euro. In het vierde kwartaal bedroeg de groei van het aantal actieve klanten 25%, een daling ten opzichte van de 30% van het vorige kwartaal. Dat verbaast analist Bob Van Leemputte niet, aangezien de COVID-19-maatregelen in het vierde kwartaal van 2020 zijn aangescherpt en Zalando bijgevolg een makkelijker vergelijkbare basis had.
Niettemin steeg het aantal sitebezoeken met 40%, een versnelling ten opzichte van de 34% in het derde kwartaal. De gemiddelde grootte van het winkelmandje daalde in het vierde kwartaal met 6% tot 56,9 euro, maar het aantal bestellingen per klant voor het volledige jaar steeg met 9% tot gemiddeld 5,2.
Zalando’s vooruitzichten
Vooruitblikkend verwacht de onderneming een groei van de verhandelde volumes met 16 à 23% in 2022. De (door het bedrijf samengestelde) analistenverwachting geeft momenteel aan dat de markt uitgaat van 20,4%, dus dit komt in grote lijnen overeen. De verwachtingen voor de omzet en de aangepaste EBIT lijken ook in lijn te zijn met wat de markt momenteel verwacht. De verwachtingen houden echter geen rekening met de negatieve gevolgen van het conflict tussen Rusland en Oekraïne.
KBC Asset Management over Zalando
Zalando heeft een sterk jaar achter de rug, geholpen door COVID-19-beperkingen en meer online winkelen, weet analist Bob Van Leemputte. De vraag die de markt bezighoudt is of deze sterkte zal aanhouden naarmate de covidbesmettingen afnemen en klanten meer bereid zijn om naar traditionele winkels te gaan. Bovendien heeft Zalando kunnen profiteren van lagere retourpercentages. Als dat weer toeneemt, kan dat de marges onder druk zetten. De verstoringen in de toeleveringsketen zijn nog steeds niet voorbij, wat nog meer onzekerheden met zich meebrengt.
Ten slotte waren de gasprijzen al hoog en zijn ze onlangs nog verder gestegen als gevolg van het conflict tussen Oekraïne en Rusland, waardoor de transportkosten verder zullen stijgen. Analist Bob Van Leemputte denkt dat Zalando op langere termijn goed gepositioneerd is om te profiteren van de onderliggende kanaalverschuiving, zijn sterke merkimago en merkherkenning, zijn brede product- en merkassortiment en zijn logistieke capaciteiten, maar op korte termijn zijn er te veel onzekerheden.
Daarom hanteert analist Bob Van Leemputte een “Verkopen”-aanbeveling en een koersdoel van 70 euro