do. 2 jan 2020
Zuivelbedrijf A2 Milk is sterkst presterende aandeel van het decennium

Het sterkst presterende aandeel binnen de MSCI World was in de voorbije tien jaar geen technologiebedrijf, maar het Nieuw-Zeelandse zuivelbedrijf A2 Milk. Dat slaagde erin een groei van maar liefst 16.150% te realiseren (in US dollar) en daarmee zet het hoogvliegers en publiekslievelingen zoals Netflix (+4.000%) een stevige neus. Bloomberg maakte een portret van het bedrijf met de witte motor.
Basisbehoeften
Het mag dan wel het decennium van de smartphones, on-demand en de Instagram-memes geweest zijn, de prijs voor het best presterende aandeel ter wereld in de MSCI-World Index gaat wel degelijk naar een zuivelbedrijf en dat is volgens Bloomberg geen toeval. Het gros van de wereldhandel draait immers hoofdzakelijk nog om het voorzien van landen in basisbehoeften, zoals het voeden van hun groeiende bevolking, en niet zozeer om technologische kennis. Getuige de Amerikaans-Chinese handelsspanningen, waarbij sojabonen en varkensvlees als belangrijke onderhandelingswapens worden gebruikt.
Een bijkomende factor is de hernieuwde aandacht voor gezondere voeding, waardoor de vraag naar biologische levensmiddelen, vegetarische alternatieven en minder zetmeel (cf. het keto-dieet) blijft toenemen.
Als het aan China lag…
Dan is er ook nog China. Het grootste land ter wereld qua bevolking en het op één na grootste qua economie heeft een groeiende honger, niet alleen naar grondstoffen, maar ook naar voedzaam, schoon en betrouwbaar voedsel. Met het schandaal van de besmette melk van 2008 nog vers in het geheugen, stond China te popelen om zuivel te importeren, met name uit Australië en Nieuw-Zeeland.
En A2 Milk is niet de enige die daarvan profiteerde. Sectorgenoot Kiwi Fonterra Cooperative Group, het grootste zuivelbedrijf ter wereld, heeft in China ook flink wat omzet gecreëerd. Maar slechte investeringen en krimpende marges duwden het bedrijf voor het tweede jaar op rij in de rode cijfers.
It’s all in the name
Dat A2 Milk wél het verschil kan maken heeft alles met de naam te maken. Een woordje uitleg. Koemelk heeft twee soorten bètacaseïne-eiwitten, A1 en A2. De Nieuw-Zeelandse zuivelgroep ontwikkelde 20 jaar geleden echter een procedé, waardoor het melk produceert van koeien die geselecteerd zijn om op natuurlijke wijze alleen het A2-eiwittype te produceren, en geen A1. Het wetenschappelijke bewijs dat die melk beter zou zijn, moet weliswaar nog geleverd worden, maar de overtuiging dat A2-melk gezonder of makkelijker verteerbaar is, leeft in elk geval bij Aziatische bevolkingsgroepen waar de lactose-intolerantie hoger is. Dat zorgde ervoor dat de verkoop van A2 Milk in China op twee jaar tijd vervijfvoudigde en dat het land vandaag goed is voor 31% van de inkomsten.
De kernmarkten van A2 Milk, Australië en Nieuw-Zeeland, bleven ondertussen ook niet achter en tekenden over dezelfde periode een groei van 92% op. Om de Chinese markt aan te boren, maakte A2 Milk handig gebruik van de e-commercekanalen, waaronder een eigen winkel op de populaire TMall van Alibaba.
Zuivel met techwaardering
Hoewel het enthousiasme van investeerders voor A2 Milk in 2019 wat minder groot was (al was nog steeds sprake van een koerswinst van 35%), begint het aandeel er ondertussen wel duur uit te zien. Met een koers-winstverhouding van 38 lijkt het steeds meer op een techaandeel (Alibaba noteert aan 32 keer de winst) in plaats van een voedingsbedrijf. Die waardering wordt gestut door de vooruitzichten: voor de eerste helft van het huidige boekjaar wordt op een omzetgroei van 84% gerekend.
Bron: Bloomberg, "Raise a glass to the Decade's Best-Performing Stock" (31 december 2019)
