vr. 19 jul 2019

Publicis rapporteerde over het tweede kwartaal een organische omzetgroei van 0,1% en blijft daarmee onder de consensusverwachting van 0,7% groei.
Volgens Publicis is de zwakke groei nog steeds het gevolg van besparingen op de advertentiebudgetten in de sector van de niet-cyclische consumentengoederen (FMCG, Fast-Moving Consumer Goods) in de VS. Het bedrijf denkt dat dit ook in de tweede jaarhelft op de groei zal wegen en verlaagt daarom zijn jaarprognose voor de organische groei van "meer dan 0,8%" naar "om en bij de 0%". Ook de ambitie om in 2020 een organische groei van 4% te realiseren, wordt geschrapt.
Publicis zal later dit jaar inzicht geven in zijn prognoses voor 2020.
De visie van KBC Asset Management
Volgens analist Kurt Ruts was het positief dat de operationele winstmarge over de eerste jaarhelft met 40 basispunten aandikte tot 15%, boven de consensusverwachting van 14,7% is. De winst per aandeel kon ook positief verrassen met 1,98 EUR tegenover een verwachte 1,93 EUR. Publicis slaagt erin om ondanks de zwakke groei, de marges te doen stijgen. Het behoudt dan ook de doelstelling van jaarlijks 30 à 50 basispunten margegroei. Publicis ziet dit jaar een groei van de winst per aandeel tussen 5% en 10%.
Het feit dat de winst en de marges boven de verwachtingen uitkwamen, lijkt beleggers niet te kunnen overtuigen. Het aandeel wordt deze ochtend zwaar afgestraft, enkel op de ontgoochelende organische groei. Dat lijkt volgens KBC AM overdreven. De lage waardering (verwachte koers-winstverhouding van minder dan 9 voor 2020) en de stevige vrijekasstroomgeneratie zorgen er evenwel voor dat de aanbeveling bij KBC AM ‘Kopen’ blijft. Het koersdoel bedraagt 68 euro.