DEME - Kopen / 175 euro

Het aandeel kreeg in november 2024 een klap omdat de opbouw van offshorewindcapaciteit in de VS op het spel stond na de verkiezing van Trump. En dat zorgt nu effectief voor een agressieve vertraging of zelfs een pauze van verdere vergunningsevaluaties of verdere leaseverkopen.

Eind 2024 daalde het orderboek voor de Amerikaanse regio van 18% naar 12% van DEME's indrukwekkende orderboek van 8,2 miljard euro dankzij de effectieve uitvoering van offshore projecten aan de Amerikaanse oostkust.

DEME wordt niet beïnvloed door de wederzijdse tarieven omdat ze een dienst verlenen. En terwijl er haventarieven gelden voor Chinese schepen, komen de schepen van DEME nauwelijks in de havens.

Lotus Bakeries - Kopen / 10 750 euro

In boekjaar 2024 tekende Noord- en Zuid-Amerika voor 15% van de groepsomzet. De groei in Noord-Amerika (+17,1% op jaarbasis) was te danken aan een verdere penetratie van Lotus Biscoff-koekjes in huishoudens, bevoorraad via een grote Biscoff-fabriek die operationeel is in de VS (Medane).

In april 2024 kwam er nog een extra productielijn bij om aan de groeiende vraag in Noord-, Midden- en Zuid-Amerika te voldoen. De in de VS geproduceerde Biscoff vertegenwoordigt het grootste deel van de 185,7 miljoen euro Amerikaanse omzet in 2024. Voor Lotus Natural Foods is de VS de tweede markt na het VK en deze producten worden in de VS geïmporteerd.

Aalberts - Opbouwen / 45 euro

Bij Aalberts komt 22% van de 3,1 miljard euro groepsomzet uit de VS en het bedrijf produceert daar doorgaans voor de lokale markt. De meeste impact ligt in het segment industrie (34% van de groepsomzet in 2024), dat gekoppeld is aan de automobielmarkt en voor 47% aan de industriële markt (voornamelijk machinebouw).

Verder is er een aanzienlijke blootstelling aan de Duitse markt (>10% van de groepsomzet in 2024), die sterk gericht is op de exportgedreven machinebouwindustrie. Ook in de autosector is Aalberts voor het grootste deel blootgesteld aan Duitse high-end autofabrikanten, die zelf stevige exportkatten te geselen hebben.

Hoewel het onduidelijk is hoe de handelsoorlog over tarieven zich zal ontvouwen, beschouwen we de grote blootstelling aan de bouw van machines en de auto-industrie als een risico.