wo. 14 aug 2019

Wie zijn vakantie combineerde met een bezoek aan een grote of middelgrote stad, moest moeite doen om niet te struikelen over een verdwaalde of slecht geparkeerde e-bike of e-step. Het mag duidelijk zijn dat de elektrische mobiliteitshulpmiddelen een schot in de roos zijn. Autoproducenten zijn niet blind voor die evolutie en zetten hun designers aan het werk.
In zijn jongste kwartaalrapport zette Lyft in de verf dat het, net als concurrent Uber, zijn ride hailing diensten verder wil uitbreiden en de komende maanden flink wat centen zal vrijmaken voor de aankoop van elektrische steps en fietsen. Dat er waarde in het concept zit, mag duidelijk zijn. Het niet-beursgenoteerde Lime, dat onder meer e-steps aanbiedt in Brussel, kreeg van zijn financiers (Bain Capital Ventures, Andreessen Horowitz, Fidelity Ventures, GV en IVP) na een kapitaalronde van 310 miljoen dollar een waardering van 2,4 miljard dollar en concurrent Bird moet met een ronde 2 miljard nauwelijks onderdoen.
Andere spelers op het veld zijn onder meer Skip, Spin, Yellow, Scoot, Tier en Grin. Gezien het aanbod lijkt een consolidatie in de sterren geschreven. Zeker nu Lyft en Uber voluit voor dit segment kiezen. Ford kocht alvast Spin op en Uber zou zijn oog hebben laten vallen op Bird of Lime. Met die laatste heeft de groep wel al een partnership en de eerste liet al weten niet te koop te zijn. Maar goed, voor geld danst de beer.

Aanvankelijk werden bestaande scootermodellen ingezet, waarop de verschillende bedrijven hun eigen merknaam kleefden. Enkel Skip bouwde zijn eigen toestellen. Maar de rest lijkt vandaag te willen volgen en ook de meeste autoproducenten hebben begrepen dat mobiliteit in de toekomst een mix wordt van verschillende voertuigen waarbij de auto gecombineerd wordt met een elektrische fiets, step of scooter. Vooral de stadsmobiliteit zal in de toekomst gedomineerd worden door alternatieven voor de auto. En dus springen ze voluit op de e-trein.
De collega’s van Business Insider maakten een overzicht van de meest in het oog springende initiatieven, waarbij sommige zich nog in de conceptfase bevinden terwijl andere al uitgerold worden.
- Audi
Een jaar nadat de productieknop van de e-tron werd ingedrukt, lanceert de Duitse producent van luxewagens een elektrische scooter die het midden houdt tussen een klassieke step en skateboard. Het kleinood weegt 12 pond en heeft volledig opgeladen een actieradius van 20 km/u. Opladen kan trouwens in de koffer van de e-tron. Lancering is voorzien eind 2020 en aan het toestel zal een prijskaartje van zo’n 2.000 euro hangen.
- Ford
De Amerikaanse autobouwer schrapt in zijn autogamma flink wat modellen, maar pakt wel uit met een nieuwigheid: de Super Cruiser. De groep sloeg de handen in elkaar met Pedego, producent van elektrische fietsen, en pakt uit met een eigen fiets die zonder meer een vleugje nostalgie oproept bij wie als kind Easy Rider imiteerde. Dat kan voortaan zonder dat je op de pedalen moet trappen, maar wel met een maximale snelheid van 30 km/u en met een maximaal bereik van 48 km. Het hebbeding kost omgerekend zo’n 4.000 euro. Het is niet duidelijk of de would-be shoppers ook al in ons land te krijgen zijn.
- GM
Dat is wel het geval voor de ARIV, een nieuwe productlijn van compacte en/of elektrische fietsoplossingen van GM. De capaciteit is grotendeels in lijn met andere fietsen, maar daarnaast kunnen de toestellen via een app en bluetooth op de smartphone worden aangesloten. En als de fiets nog wat extra jus in de benen heeft, kan het ook je smartphone opladen. Te koop voor 2.800 (compacte Meld) en 3.400 euro (plooibare Merge).
- BMW
Iets betaalbaarder, al zou je dat van het merk niet verwachten, is de e-scooter die BMW volgende maand samen met Micro Mobility Systems op de markt brengt en zo’n 800 euro zal kosten. Daarvoor krijg je een vouwbare transportvriend die je na een laadtijd van twee uur zo’n 12 km ver brengt. Plankgas betekent 20 km/u.
- Peugeot
Fietsen bouwen zit in het DNA van het Franse automerk dat al tweewielers maakte lang voordat het auto’s op de markt bracht. In 2010 haalde de groep de activiteit weer in huis en bouwde sindsdien verschillende e-bikes. Bij de lancering van het jongste 5008-model bood Peugeot trouwens ook al een elektrische vouwfiets aan die net als bij de Audi e-tron in de koffer kan worden opgeladen.
- VW
De Duitse autobouwer maakt in sneltempo werk van de uitbouw van het elektrische wagenpark, maar hinkt wat achterop in de fietsenstalling. Daar vinden we twee conceptstudies terug: de Streetmate en de Cityskater. De eerste houdt het midden tussen een fiets en een step en is bedoeld om lange afstanden te overbruggen, terwijl het tweede eerder bedoeld is om de zogeheten “last mile” te overbruggen.
Bolero Tips en Trends 2019
Wist u dat mobiliteit een van de centrale thema's is op Bolero's flagship event dat plaatsvindt op zaterdag 7 september? Als keynote speaker geeft Pieter Morlion, onafhankelijk mobiliteitsadviseur bij MORE LION, daar zijn visie op mobiliteit. In deze korte video ontdekt u nu al waarom hij meent dat ook beleggers voor deze trend alert moeten zijn.
Dit evenement mag dan wel uitverkocht zijn, toch hoeft u niks van de trends te missen! Vraag nu al het verslag aan en ontvang na het event een overzicht van de trends en de concrete beleggingstips die Senior Financial Economist Tom Simonts naar voren schuift.