Fri. 8 Feb 2019
L'Oréal publiceerde gisteren nabeurs resultaten voor het vierde kwartaal van 2018. Analist Benoit Debruyne zet de belangrijkste cijfers voor u op een rij.
Resultaten
Over het vierde kwartaal bedroeg de organische omzetgroei 7,7%, t.o.v. een consensusverwachting van 6,5%. Voor het volledige boekjaar rapporteert L'Oréal een organische omzetgroei van 7,1%, terwijl analisten uitgingen van 6,7%. De winst per aandeel kwam in 2018 uit op 7,08 EUR (vs. 7,12 EUR verwacht) en de winstmarge bedroeg 18,3%, in lijn met de verwachte 18,4%.
Luxesegment en Azië blijven sterkhouders
In lijn met wat Estée Lauder afgelopen dinsdag publiceerde (lees ook: Estée Lauder klopt opnieuw de verwachtingen ), klopt L'Oréal opnieuw de omzetverwachtingen dankzij een sterk luxesegment en een oerdegelijke Aziatische consument. Bovendien springen ook alle andere segmenten van de Franse cosmeticaproducent boven de lat op het vlak van organische omzetgroei. In West-Europa blijven Frankrijk en het VK probleemgevallen, terwijl L'Oréal ook in Latijns-Amerika een zwak kwartaal kende (Consumer-segment). Zo blijft de groep heel sterk afhankelijk van haar Aziatische "luxaholics".
Winst iets onder de lat
De winstcijfers bleven wel enigszins wat onder de verwachtingen. Zowel de winst per aandeel als de winstmarge vóór interesten en belastingen bleven licht onder de verwachtingen. De brutomarge ging wel stevig hoger (+110 basispunten), al werd dat deels tenietgedaan door aanhoudende investeringen in marketing (-80 basispunten), wat een verklaring kan zijn voor de sterke omzetgroei en dus ook voor de toekomst perspectieven biedt.
Vooruitzichten
De prognoses voor 2019 zijn weinig verrassend: L'Oréal ambieert zoals steeds een sterkere omzet- en winstgroei dan de brede cosmeticamarkt, die volgens het management in 2019 5,5% zal groeien. Wel werd in vergelijking met vorig jaar het adjectief 'significant' weggelaten als het om de groei in 2019 gaat.
De visie van KBC Asset Management
Het aandeel noteert deze ochtend licht hoger. Zoals al bleek uit de cijfers van Estée Lauder, blijft de Aziatische consument aan een ongezien tempo luxeartikelen in huis halen. L'Oréal is volgens analist Benoit Debruyne echter bijna volledig afhankelijk van de Aziatische consument, wat minder het geval is voor Estée Lauder. Eens de Aziatische luxeconsumptie normaliseert (en de vraag is volgens KBC AM eerder 'wanneer' dan 'als'), blijven er voor L'Oréal weinig steunpilaren over.
Daarom blijft KBC AM Estée Lauder boven L'Oréal verkiezen. Het advies voor L'Oréal blijft "Verkopen", bij een koersdoel van 175 EUR.