wo. 23 jul 2025

Coca-Cola?
De Coca-Cola Company bezit meer dan 500 merken in meer dan 200 landen. Het bedrijf produceert limonades, dieetdranken, lightdranken, waters, fruitsappen, kofNes, energie- en sportdranken. Het is het grootste frisdrankbedrijf ter wereld, met meer dan twee keer het volume en de omzet van PepsiCodranken.
Zo goed dat het saai wordt, met weer maar eens een uitstekend rapport:
- De organische groei kwam uit op +5%;
- Volume units daalden met 1%, prijzen/verkoopmix steeg met 6%
- Noord-Amerika groeide met 2%, Latijns-Amerika met 13%, EMEA met 6% en Azië met 7%
- De winst per aandeel kwam uit op 87 cent, boven verwachtte 83 cent.
- Voor het volledige jaar verwacht management om aan de bovenkant van de 2-3% winstgroei uit te komen.
- Kijkend naar consensus zien we wel dat dit reeds verwacht werd.
- Het management bevestigde Trump's claim dat Coca-Cola een versie zal lanceren gebaseerd op 'riet suiker' i.p.v. glucosesiroop, welke een zoetstof is gemaakt uit maïs.

KBC Securities over Coca-Cola
Onze mening:
Coca-Cola's resultaten bewijzen eens te meer dat het bedrijf los staat van de consumentenzorgen die we in andere delen van de consumentensector waarnemen. Zelfs ondanks de sterke prijsverhogingen die Coca-Cola doorvoerde ziet KBC Securities dat haar klanten amper of niet afhaken en de verhogingen zonder morren slikken. KBCS ziet dat de lat voor Coca-Cola telkens hoger komt te liggen en er steeds meer verwacht wordt van hen. Maar tot op heden is Coca-Cola één van de sterkste pilaren in de consumentensector.
Momenteel is er daarnaast ook veel te doen rond het gebruik van rietsuiker. Vooral Trump is hier de aansteker van omdat hij meer nadruk wil leggen op natuurlijke voedingsmiddelen dan 'artificiële' voedingsmiddelen. Het probleem is echter dat rietsuiker meer dan dubbel zo duur is dan haar artificiële tegenhanger. Het management sprak dan ook duidelijk van een "en" verhaal, waarbij het vermoedelijk beide mogelijkheden zal aanbieden. KBCS gaat er van uit dat management er zelfs marktinggewijs zijn voordeel uit kan halen door de 'rietsuiker' cola als een premium product aan te bieden aan hogere prijzen. Maar tegelijkertijd geen klanten moet verliezen doordat het nog steeds het goedkopere 'artificiële' product kan aanbieden. Zo ziet KBCS Coca-Cola er als dubbele winnaar uitkomen: gratis reclame door Trump en verbreding aanbod met premium model.
De analist van KBC Securities, Tom Noyens, blijft bij zijn kopen-aanbeveling met een koersdoel van 79 dollar. Ondanks dat er weinig foutenmarge is voor het bedrijf ziet Tom hen als ultieme veiligheidshaven met een mooi dividend beleid. Het is één van de unieke consumentenbedrijven die in het huidige klimaat de consument nog steeds weet vast te houden ondanks prijsverhogingen.