di. 5 aug 2025

MercadoLibre?
MercadoLibre is de grootste e-commerce speler in Latijns-Amerika met Brazilië, Mexico en Argentinië als belangrijkste afzetmarkten. Op hun platform verkopen ze een breed aanbod van producten en regelen ze de logistiek grotendeels zelf. Daarnaast staan ze ook sterk in deze gebieden met hun Rntech applicaties: Mercado Pago en Mercado Crédito. Initieel was dit meer gekoppeld aan hun ecommerce platform, maar sinds enkele jaren wordt het ook meer als een aparte divisie beschouwd en gepromoot.
MercadoLibre's resultaten konden niet geheel voldoen aan de hoge lat die investeerders hadden gelegd:
- Omzet steeg met 34% naar 6.8 miljard dollar.
- Totale waarde verkochte producten steeg met 21% op jaarbasis naar 15.26 miljard dollar
- Het aantal actieve unieke kopers steeg met 25% naar 71 miljoen.
- Netto-omzet groei per regio: Brazilië +21%, Argentinië +77%, Mexico +25%, overige landen +27%
- Hun krediet portfolio groeide met 90% op jaarbasis (20% op kwartaalbasis) naar 9.3 miljard dollar.
- Winst per aandeel daalde wel met 1.5% naar 10.31 dollar, verwachting hier was 12.18 dollar.
- Investeringen in 'gratis leveringen' en extra marketing zijn hier grote boosdoeners
- 'Verkoop & Marketing' steeg zo met 47% op jaarbasis
- Management kreeg veel vragen rond de mindere winstgevendheid:
- Focus ligt op lange termijn groei en in hun strategie zijn de gratis leveringen een belangrijk onderdeel om consumenten naar hun online platform te lokken i.p.v. offline te kopen.
- Daarnaast is de sterke stijging in Argentinië nefast doordat er hogere belastingen betaald moeten worden
- Ook AI mocht niet ontbreken tijdens de conferentie: het bedrijf maakt er veelvuldig gebruik van in hun financiële kredieten tak, hun advertentie tak en uiteraard ook op hun e-commerce platform.

KBC Securities over MercadoLibre
De vraag die nu gesteld kan worden is wat het belangrijkste is voor MercadoLibre op dit moment? Verder blijven door groeien en meer consumenten tot hun platform verleiden. Of de focus verleggen naar hogere winstgevendheid ten koste van groei. De analist van KBC Securities, Tom Noyens, is nog steeds voorstander van het eerste verhaal. Op dit moment is de penetratie graad van e-commerce in Latijns-Amerika nog ver onder die van Europa, VS of Azië. Om consumenten juist te verleiden die stap te maken moet er geïnvesteerd worden. Hiermee kunnen ze het befaamde vliegwiel effect van Amazon uitspelen, zodat consumenten niet meer zonder hun platform kunnen.
Als er dan naar de belangrijkste KPI's van een groei platform gekeken wordt, dan ziet Tom dat de investeringen die MercadoLibre doet hun vruchten afwerpen. Op alle vlakken ziet Tom ronduit verbazingwekkende groeicijfers, boven de verwachtingen. Tom legt op dit moment nog meer focus op deze groei cijfers dan op enkel en alleen het winstcijfer. Welke wel lager is dan verwacht maar zeker geen ramp is. En zo is onze eindbalans voor dit kwartaal dus nog positief.
Tom behoudt zijn kopen-aanbeveling en koersdoel van 2.850 dollar.