di. 25 jul 2023
9:38

Adidas geeft aan dat operationele verlies lager zal uitvallen dan verwacht
- De onverwacht sterkeverkoop van Yeezy-schoenen na de stopgezette samenwerking van Adidas met de rapper zou het verwachte operationele verlies van de sportkledinggigant dit jaar moeten terugbrengen tot 450 miljoen euro. Het Duitse bedrijf had eerder een operationeel verlies van 700 miljoen euro voor 2023 voorspeld. Nog volgens de sales update in aanloop naar de volledige tweedekwartaalresultaten op 3 augustus, daalden de groepsinkomsten in Q2 met 5% tot 5,3 miljard euro, maar steeg de brutomarge van Adidas met 0,6% tot 50,9%. De operationele winst voor het tweede kwartaal bedroeg 176 miljoen euro, een daling ten opzichte van 392 miljoen een jaar eerder.
Alstom ziet omzet toenemen dankzij nieuwe projecten
- De Franse treinenbouwer Alstom noteert een omzetstijging van 4,3% tegenover vorig jaar, dankzij nieuwe projecten in de Filippijnen, Roemenië en Philadelphia. Het bedrijf bevestigde ook zijn doelstellingen voor de korte en middellange termijn. De omzet kwam uit op 4,18 miljard euro. De orders daalden met 30,8% tot 3,875 miljard euro, omdat de groep van vorig jaar een belangrijk contract van bijna 2,5 miljard euro had getekend voor een Duits netwerk.
Rémy Cointreau is optimistisch voor tweede jaarhelft
- De Franse groep van gedistilleerde dranken Remy Cointreau rapporteerde een daling van 35% in de organische omzet van het eerste kwartaal door een zwakkere vraag in de VS, hoge vergelijkingscijfers van vorig jaar en voorraadafbouw. De daling ligt in lijn met de analistenconsensus die ook op een daling van 35,6% gerekend had. Het bedrijf rekent op een sterke opleving van de omzet in de VS vanaf de tweede jaarhelft.
Operationele winst van Kuehne+Nagel kende daling
- De operationelewinst van de Zwitserse logistieke groep Kuehne+Nagel kende een daling van 51% over het tweede kwartaal door verslechterende omstandigheden in de sector als gevolg van een uitdagende economische omgeving. De winst voor interesten en belastingen (EBIT) kwam in het tweede kwartaal van 2023 uit op 523 miljoen Zwitserse frank, een daling ten opzichte van 1,07 miljard frank een jaar eerder.
Unilevers kwartaalomzet overtreft verwachtingen door prijsverhogingen
- Unilever rapporteerde een beter dan verwachte groei van de onderliggende kwartaalomzet met 7,9%, omdat het opnieuw zijn prijzen verhoogde om hogere kosten goed te maken. Het versloeg daarmee de gemiddelde analistenverwachting van 6,4%. De groei van de onderliggende verkopen voor het hele jaar zal volgens het bedrijf boven de 5% uitkomen, waarbij de onderliggende prijsgroei gedurende het jaar gematigd zal blijven.