di. 29 aug 2023

Gisterenavond gaf Greenyard aan dat haar ‘Like-for-Like’-omzet (omzet waarbij geen rekening wordt gehouden met acquisities of verkoop van onderdelen) in het eerste kwartaal met 10,3% was gestegen (tot 1,28 miljard euro) in vergelijking met het eerste kwartaal van 2022, leest KBC Securities-analist Guy Sips in de cijfers. De volumes bleven nagenoeg stabiel (+0,2%). Je raadt het al: prijsverhogingen (+10,1%) zorgden voor de hogere omzet.
Greenyard?
Het Belgische Greenyard (8.500 werknemers in 19 landen) is Europees marktleider op het gebied van diepgevroren en ingeblikte groenten en fruit (‘Long Fresh’-segment).
Het is wereldwijd ook een toonaangevende geïntegreerde leverancier van verse groenten en fruit (Fresh-segment).
Belangrijke Europese retailers zijn klant. Greenyard probeert hen te verleiden met ‘superieure producten, marktleidende innovaties en uitstekende dienstverlening’.
Prijs = inflatie + succes oogst
De prijs van groenten en fruit is niet alleen afhankelijk van de inflatie. Het succes van de oogst (de oogstomstandigheden, de grootte van de oogst,…) heeft ook een directe invloed op de prijs. Greenyard zegt de noodzakelijke prijsverhogingen op een transparante manier te hebben doorgerekend aan haar klanten.
Europeanen eten te weinig groenten en fruit
Greenyard gaf aan dat haar volumes (in ton) met bijna +4% zijn gestegen ten opzichte van de periode vóór COVID-19. Sindsdien springen consumenten bewuster om met hun levensstijl en voedingspatronen. Toch ligt de consumptie van groenten en fruit door de gemiddelde Europeaan ver onder de aanbevolen hoeveelheid van 400 gram per dag.
Fresh: omzet boven 1 miljard euro
In het verssegment steeg de netto-omzet met 9,1% tot 1,05 miljard euro (966,1 miljard euro in het eerste kwartaal van 2023). De volumes stegen 0,6% op jaarbasis. Daarbovenop kwamen er prijsstijgingen met 8,5%.
80% van de omzet haalt Greenyard binnen via ‘Dohle HIT’, het nieuwste Integrated Customer Relationship. Daarmee communiceert het bedrijf voortdurend en transparant met alle partijen in de voedingsketen over, onder meer, de leveringen. Guy Sips is fan van die manier van werken. Zo is er meer stabiliteit in REBITDA en kan Greenyard haar relatieve marktpositie verder versterken.
Long Fresh: prijzen bijna 20% omhoog
Bij de diepgevroren en ingeblikte groenten en fruit steeg de netto-omzet in het eerste kwartaal op jaarbasis met 16,2% tot 227,6 miljoen euro (195,9 miljoen in 2022). Hier daalden de volumes op jaarbasis met -2,1% als gevolg van een tijdelijke vertraging in de orders voor bereide voedingsproducten. Greenyard verwacht dat in de komende kwartalen goed te maken.
De volumedaling werd ruimschoots gecompenseerd door de hogere prijzen. Die stegen met 18,3% omdat grondstoffen- en andere inputkosten werden doorgerekend.
Op naar 5,4 miljard omzet in 2026
Voor boekjaar 23/24 bevestigde Greenyard zijn ambitie om een netto-omzet van 4,9 miljard euro en een REBITDA van 175 à 180 miljoen euro te behalen. Greenyard bevestigde ook haar ambitie om 5,4 miljard euro omzet en 200 à 210 miljoen REBITDA te behalen in maart 2026.
KBC Securities over Greenyard
Greenyard wil een plantaardige krachtpatser worden en stelde een reeks steile ambities voorop, zegt Guy Sips. Zo heeft Greenyard de ambitie om te profiteren van de trends naar gezonde, weinig bewerkte, plantaardige voeding, een snelgroeiende markt met een enorm potentieel, vindt Guy Sips.
De komende jaren mikt het op verdere groei door een bredere productportfolio van gemakkelijke, plantaardige producten, in combinatie met digitale diensten.
Volgens Greenyard zullen de trends in de sector (beschikbaarheid, kwaliteit en betaalbaarheid van producten, duurzaamheid als leidende factor, toenemende digitalisering en transparantie in de toeleveringsketen om de beste propositie te hebben voor de eindconsument) de drijvende kracht zijn achter verdere consolidatie in de sector. Daarom wil het er een leidende rol in spelen, via strategische consolidatie of partnerschappen.
Greenyard is al plantaardig en heeft zo een voorsprong en een concurrentievoordeel, meent Guy Sips. Door de ambities van het bedrijf, kleeft hij een ‘Opbouwen’-advies op het aandeel, met als koersdoel 8,5 euro.
Het Greenyard-aandeel noteert momenteel tegen een koers van 6,42 euro (-1,9%).
