di. 21 okt 2025
KBC Securities: "Coca-Cola bevestigt met sterke cijfers merksterkte en defensieve kwaliteit

Coca-Cola heeft opnieuw sterke kwartaalresultaten neergezet, met een organische omzetgroei (groei op eigen kracht, zonder rekening te houden met overnames) van 6% en een winst per aandeel die boven de verwachtingen uitkomt. De groei werd vooral gedreven door prijsverhogingen en sterke prestaties in opkomende markten. “Coca-Cola bewijst opnieuw zijn kracht als defensieve kwaliteitsnaam in de drankenindustrie,” aldus KBC Securities-analist Tom Noyens.
Coca-Cola?
De Coca-Cola Company bezit meer dan 500 merken in meer dan 200 landen. Het bedrijf produceert limonades, dieetdranken, lightdranken, waters, fruitsappen, kofNes, energie- en sportdranken. Het is het grootste frisdrankbedrijf ter wereld, met meer dan twee keer het volume en de omzet van PepsiCodranken.
Sterke omzet- en winstgroei
De organische omzet van Coca-Cola steeg met zes procent, tegenover een verwachte groei van 4,8 procent. Deze stijging werd voornamelijk gerealiseerd door prijsverhogingen, waarbij Centraal-Azië, Noord-Afrika en Brazilië de best presterende regio’s waren. De winst per aandeel steeg met zes procent tot 0,82 dollar, wat boven de verwachting van 0,78 dollar ligt. De brutomarge kwam uit op 61 procent, iets onder de verwachtingen, vooral door hogere marketinguitgaven.
Vooruitzichten en strategische keuzes
Het management van Coca-Cola bevestigde de vooruitzichten voor het volledige jaar 2025: een winstgroei per aandeel van drie procent en een organische omzetgroei tussen vijf en zes procent. Bovendien ziet het bedrijf de huidige wisselkoersen als gunstig voor toekomstige omzet- en winstgroei. Coca-Cola kondigde ook aan een deel van haar belang in resterende bottelarijen te verkopen aan Coca-Cola Hellenic (CCH) voor 3,4 miljard dollar. Hiermee zet het bedrijf zijn strategie voort om zich te focussen op marketing en receptuur, terwijl het bottelen wordt uitbesteed aan externe partners.
Merksterkte en consumentengedrag
Volgens Tom Noyens blijkt uit de cijfers vooral de kracht van het Coca-Cola merk. Ondanks prijsverhogingen blijven consumenten trouw aan hun dagelijkse of wekelijkse blikje. Het bedrijf slaagt erin om meer consumenten aan te trekken in gezondere categorieën zoals suikervrije dranken en sportdrankjes, en ook in kleinere flesformaten. De inelasticiteit van de vraag onderstreept de unieke positie van Coca-Cola in de markt.

KBC Securities over Coca-Cola
Tom Noyens benadrukt dat Coca-Cola met drie opeenvolgende kwartalen van zes procent organische groei zijn status als topkwaliteit in de voedings- en drankensector bevestigt. In een volatiele markt blijft Coca-Cola een veilige haven voor beleggers. De analist handhaaft dan ook de “Kopen”-aanbeveling en het koersdoel van 79 dollar voor het aandeel Coca-Cola.









