di. 18 feb 2025

Na negen maanden in van het gebroken boekjaar 2024/2025 zijn de vergelijkbare verkopen van Greenyard met 5,6% tot 3,95 miljard euro gestegen, gedreven door hogere volumes, prijsstijgingen en een lichte toename van de serviceverkopen, aldus KBC Securities-analist Guy Sips. Greenyard geeft in zijn kwartaalupdates omzetcijfers weer.
Greenyard?
Het Belgische Greenyard is Europees marktleider op het gebied van diepgevroren en ingeblikte groenten en fruit, met een respectievelijk 2e en 4e positie op die markten. Greenyard telt twee divisies: ‘Fresh’ en ‘Long Fresh’:
Onder ‘Fresh’ valt Greenyard Fresh: wereldwijde marktleider en leverancier van verse groenten en fruit, bloemen en planten en de flexibele logistiek van versproducten.
Onder ‘Long Fresh’ zitten de eenheden Greenyard Frozen (pionier en marktleider die een breed scala aan vers geoogste groenten en fruit tot verse diepvriesproducten verwerkt) en Greenyard Prepared (verwerkt vers geoogste groenten en fruit en levert kant-en-klare voedselproducten, zoals soepen, sauzen, dips en pastagerechten).
Greenyard probeert haar klanten bij te staan via geïntegreerde klantrelaties (ICR’s). Hiermee onderscheidt Greenyard zich van de concurrentie en biedt het een breed scala aan diensten met toegevoegde waarde in de toeleveringsketen. Het gaat van het inkopen van de producten in de landen van oorsprong, over het rijpen en koelen van groenten en fruit, tot de voorbereiding voor verkoop en de levering aan de winkels.
Segmentprestaties
In het Fresh-segment zijn de vergelijkbare verkopen na drie kwartalen met 6,4% tot 3,21 miljard euro gestegen, gedreven door een belangrijke volumetoename met 5,4% en een lichte prijsstijging van 0,4%. De serviceverkopen zagen een lichte stijging met 0,6% jaar-op-jaar. Greenyard gaf aan dat het effect van inflatie werd getemperd door het sterke concurrentielandschap in de Duitse markt in bepaalde productcategorieën. In het derde kwartaal van 2024/2025 stegen de Fresh-verkopen jaar-op-jaar met 6,3% na 3,8% en 9,4% in het eerste en tweede kwartaal respectievelijk.
In het Long Fresh-segment stegen de vergelijkbare verkopen in 2024/2025 met 2,3% tot 741,4 miljoen euro, gedreven door de aanhoudende impact van de prijsstijgingen van vorig jaar (+5,6%) als gevolg van hogere directe kosten en een toename van transportkosten (+1,5%), gedeeltelijk gecompenseerd door een volumevermindering van 4,9%, voornamelijk in de conservenbusiness. In het derde kwartaal van 2024/2025 daalden de Long Fresh-verkopen jaar-op-jaar met -1,5% na stijgingen van 7,18% en 1,8% in het eerste en tweede kwartaal respectievelijk.

KBC Securities over Greenyard
KBC Securities-analist Guy Sips handhaaft de ‘Opbouwen’-aanbeveling voor Greenyard, aangezien hij ervan overtuigd is dat de trend van gezonde en voedzame voeding de langetermijnambities van het bedrijf zal ondersteunen. Hij verwelkomt de bevestiging van Greenyard om tegen maart 2026 een omzet van 5,4 miljard euro en een aangepaste EBITDA van tussen de 200 miljoen en 210 miljoen euro te bereiken. Het koersdoelwordt verlaagd naar 6,6 euro, vanwege de verhoogde concurrentiedruk in de voedingsindustrie en de impact van geopolitieke en economische onzekerheden die consumenten voorzichtiger maken met hun uitgaven.
Guy had na de halfjaarcijfers het koersdoel voor Greenyard ook al verlaagd.

Bron: KBC Securities