di. 6 feb 2024

McDonald’s kwam naar buiten met vierdekwartaalresultaten die boven verwachtingen lagen. De winst per aandeel sloot vorig kwartaal af op 2,95 USD terwijl de gemiddelde analistenverwachting (gav) de lat op 2,82 USD had gelegd. KBC Securities-analist Tom Noyens zegt wel dat de fastfoodketen omzetdruk voelt de conflicten in het Midden-Oosten.
McDonald’s?
Naar omzet gemeten is McDonald's 's werelds grootste fastfoodrestaurantketen met meer dan 36.000 restaurants wereldwijd. Belangrijke markten zijn o.m. de VS, Duitsland, Frankrijk, het VK en Canada. Ongeveer 80% van de restaurants worden uitgebaat onder de vorm van franchise.
Digitalisering werpt vruchten af
De winstcijfers lagen boven zijn verwachtingen. Dat dankzij een efficiëntere manier van werken, voornamelijk in de restaurants die in eigen bezit zijn. De digitalisering, waarop McDonald’s nu sinds een jaar op inzet, werpt zijn vruchten af. Zo kan het veel meer data verzamelen over haar klanten en deze efficiënter bedienen.
Bovendien kan het marketingbudget efficiënter worden ingezet en dat ziet Tom terug in de uitgaven. De operationele, niet-operationele en marketinguitgaven lagen elk 0,03 à 0,04 USD per aandeel onder de gav. Al geeft hij ook mee dat McDonald’s aan een voordeliger belastingtarief werd belast dan vooropgesteld.
Boycot wegens steun aan Israël
Anderzijds stegen de verkoopcijfers minder hard dan verwacht. Wereldwijd was er 3,4% meer verkoop. Tom rekende op 4,9%. Vooral de internationale franchisemarkt kon hem niet geheel bekoren. Die divisie kon slechts een groei optekenen met 0,7% (gav: 5.5%).
McDonald’s verwijst hiervoor naar de conflicten in het Midden-Oosten. Activisten hebben het namelijk op McDonald’s gemunt omwille van gegeven steun aan Israëlische soldaten. Enkele franchiserestaurants zouden gratis burgers hebben uitgedeeld aan Israëlische soldaten.
Volgens McDonald’s gaat het om onafhankelijke restaurants, die een afzonderlijke marketingcampagne uitvoerden. Deze zou niet in lijn zijn met McDonald’s’ strategie. Niettemin lijkt de boycot toch enig effect hebben op de internationale verkopen. Tom vraagt zich af of dit ook een langdurig effect zal hebben op de groeivooruitzichten en eventueel op het opzetten van nieuwe restaurants.
1.600 nieuwe restaurants in 2024
McDonald’s herhaalde wel haar doelstellingen om in 2024 meer dan 1.600 nieuwe restaurants te openen, wat een groei met ongeveer 4% is. De operationele marge zou uitkomen op ongeveer 45%. Opvallend vond Tom: McDonald’s verwacht dit jaar om veel hogere interest te moeten betalen op haar leningen. Deze zouden met 9 à 11% op jaarbasis stijgen. De gav gaat uit van een stijging van de intrest met slechts 3%.
KBC Securities over McDonald’s
Tom behoudt voorlopig zijn optimistische mindset. McDonald’s is een defensief groeibedrijf met groeipotentieel. Het moet in staat zijn om voornamelijk in opkomende markten haar sterke merkenbekendheid om te zetten in meer restaurants en hogere verkoopcijfers.
Langs de andere kant heb je de sterke digitaliseringspoot die het bedrijf in staat zal stellen om nog meer in te spelen op efficiëntie en sterke prijszettingen, denkt Tom.
Hij stipt ook aan dat McDonald’s het onder alle marktomstandigheden goed kan doen. Zo kan het ook profiteren van een eventuele verdere neerwaartse beweging in de restaurantbudgetten van consumenten. McDonald’s is dan een goedkoper alternatief, waar mensen minder snel op bezuinigen en, historisch gezien, zelfs vaker naar toe komen.
Tom behoudt zijn ‘Kopen’-aanbeveling met een licht hoger koersdoel van 320 USD (vorige 310 USD). Dat op basis van een hoger winstcijfer dan verwacht.
