do. 21 aug 2025

Kinepolis zag in de eerste helft van 2025 een duidelijke heropleving in bezoekersaantallen en inkomsten, mede dankzij sterke internationale films. De premiumstrategie werpt vruchten af, en het bedrijf bereidt zich voor op verdere expansie, vertelt KBC Securities-analist Guy Sips.
Kinepolis?
Kinepolis Group heeft wereldwijd 110 bioscopen in haar portefeuille, goed voor 1 126 schermen en bijna 200 000 zitplaatsen. In Europa telt Kinepolis Group 63 bioscopen, verspreid over België, Nederland, Frankrijk, Spanje, Luxemburg, Zwitserland en Polen. Sinds de overname van de Canadese bioscoopgroep Landmark Cinemas en van de Amerikaanse bioscoopgroep MJR Digital Cinemas, telt Kinepolis ook 37 bioscoopcomplexen in Canada en 10 in de VS. Wie Kinepolis beter wil leren kan, kan het Topic ‘Kinepolis: aandeel in de kijker’ (sept 2024) hier gratis aanvragen.
Sterke rebound in 2Q25 dankzij blockbusters
In de eerste helft van 2025 verwelkomde Kinepolis 14,3 miljoen bezoekers, een stijging van 2,2% op jaarbasis. De groei werd vooral gerealiseerd in het tweede kwartaal, waarin het aantal bezoekers met 17,3% toenam tot 7,8 miljoen. Dat compenseerde het zwakke eerste kwartaal, waarin het bezoekersaantal op jaarbasis daalde met 11,6% tot 6 miljoen. De heropleving werd gedreven door succesvolle films zoals A Minecraft Movie, Lilo & Stitch, Mufasa: The Lion King, Mission Impossible – The Final Reckoning en How to Train Your Dragon.
Premiumervaring en hogere inkomsten per bezoeker
De totale omzet steeg met 6,2% tot 257,9 miljoen euro. Vooral de gezamenlijke inkomsten uit ticketverkoop en consumptie in de zalen (drankjes en snacks) groeiden met 7,2% op jaarbasis. De ticketverkoop (Box Office) op zich steeg met 5,5% tot 134,9 miljoen euro, wat resulteerde in een stijging van de opbrengst per bezoeker met 3,3% tot 9,45 euro. Deze groei werd ondersteund door een hogere vraag naar premiumformats (bezoekers betalen graag meer om in cosy seats, IMAX-zalen,... de film te beleven) en prijsaanpassingen om inflatie te compenseren.
De verkoop van snacks en drankjes steeg met 9,9% tot 84,6 miljoen euro. Dat betekent dan in de eerste jaarhelft de inkomsten per bezoeker op dat vlak met 7,7% steeg naar 5,93 euro per bezoeker.
Sterke operationele prestaties en investeringen
De aangepaste EBITDA (bedrijfskasstroom) bedroeg 63,9 miljoen euro, of 4,47 euro per bezoeker (tegenover 3,95 euro in de eerste helft van 2024). Na huurcorrecties* kwam de aangepaste EBITDAL uit op 46,4 miljoen euro, goed voor 15,6% van de omzet. Per bezoeker steeg de EBITDAL van 2,71 euro naar 3,25 euro.
*huurcorrecties verwijzen naar boekhoudkundige aanpassingen waarbij de kosten van huur (lease-uitgaven) worden uitgesloten of geneutraliseerd om een zuiverder beeld te geven van de operationele prestaties van een bedrijf. In de context van Kinepolis: Wanneer Guy Sips spreekt over “Adj. EBITDAL” (aangepaste EBITDAL), bedoelt hij:
- EBITDA vóór huurkosten: het gaat om de operationele winst vóór rente, belastingen, afschrijvingen én lease-uitgaven.
- Dit is relevant omdat Kinepolis veel bioscooplocaties huurt in plaats van bezit. Die huurkosten kunnen aanzienlijk zijn en beïnvloeden de EBITDA.
- Door deze kosten eruit te filteren, krijg je een beter zicht op de onderliggende operationele kracht van het bedrijf, los van de financieringsstructuur van het vastgoed.
Ondanks negatieve werkkapitaalbewegingen* en investeringen, realiseerde Kinepolis een positieve vrije kasstroom van 20,7 miljoen euro (tegenover 12,5 miljoen euro in de eerste helft van 2024). Naast 9,4 miljoen euro aan onderhoudsinvesteringen werd 8,5 miljoen euro geïnvesteerd in interne en externe expansie, waaronder nieuwe ScreenX- en IMAX-zalen en de verdere uitrol van premiumervaringen.
*Negatieve werkkapitaalbewegingen betekenen dat er in een bepaalde periode meer geld uit het bedrijf is gegaan dan erin gekomen voor operationele activiteiten, specifiek via veranderingen in het werkkapitaal. Werkkapitaal zijn vlottende activa (zoals voorraden, openstaande facturen van klanten) minus vlottende passiva (zoals openstaande facturen aan leveranciers). Een negatieve werkkapitaalbeweging betekent bijvoorbeeld: Klanten die trager betalen → meer openstaande vorderingen. In het geval van Kinepolis:
- Ze rapporteerden een negatieve werkkapitaalbeweging van 5,6 miljoen euro in 1H25.
- Dat betekent dat er extra cash nodig was om de dagelijkse werking te ondersteunen, ondanks de positieve vrije kasstroom.
Waarom is dit belangrijk?
- Het beïnvloedt de liquiditeit van het bedrijf.
- Het kan tijdelijk zijn en samenhangen met seizoensgebonden activiteiten, investeringen of strategische keuzes.
- Het is een aandachtspunt voor investeerders, maar hoeft niet negatief te zijn als het gepaard gaat met groei of investeringen.
Financiële slagkracht voor toekomstige expansie
Kinepolis meldt een nieuwe kredietlijn, ter waarde van 160 miljoen euro, te hebben afgesloten. Deze extra middelen moeten Kinepolis in staat stellen om gericht te investeren in zowel interne innovaties als externe groei. CEO Eddy Duquenne gaf aan dat het bedrijf zich actief voorbereidt op verdere internationale expansie, en dat de nieuwe kredietfaciliteit hen de ruimte biedt om snel te schakelen wanneer zich interessante opportuniteiten voordoen. De combinatie van een gezonde kasstroom, een dalende nettoschuld inclusief leaseverplichtingen, en deze kredietlijn onderstreept de robuuste financiële positie van Kinepolis, geeft Guy Sips aan.

Line-up tweede jaarhelft 2025
De populairste films van dit moment zijn ‘Weapons’, ‘Jurassic World: Rebirth’, ‘Karate Kid: Legends’, ‘F1’, ‘The Fantastic Four: First Steps’, ‘Smurfs’ and ‘The Bad Guys 2’.
De komende weken en maanden staan onder meer volgende filmsop het programma: ‘Nobody 2’, ‘The Conjuring: Last Rites’, ‘Downton Abbey: The Grand Finale’, ‘One Battle After Another’, ‘A Big Bold Beautiful Journey’, ‘Gabby’s DollHouse: The Movie’, ‘Tron: Ares’, ‘The Running Man’, ‘Wicked: For Good’, ‘Zootopia 2’, ‘Five Nights at Freddy’s 2’ en ‘Avatar: Fire and Ash’.
Op het lokale filmprogramma staan onder meer ‘Chien 51’, ‘Kaamelott 2’ en ‘Chasse Gardée 2’ in Frankrijk, ‘Team Spirit Next Gen’, ‘Nachtvlinders’ en ‘Nachtwacht: het Kristal van het Kwaad’ in Vlaanderen, ‘Rutger, Thomas & Paco’, ‘Onze Jongens 3’ en ‘De Club Van Sinterklaas’ in Nederland en ‘Todos los lados de la cama’ en ‘Sin Cobertura’ in Spanje. Daarnaast wordt het programma aangevuld met onder meer wereldcinema, live opera, kunstvoorstellingen, sport en concerten.
KBC Securities over Kinepolis
KBC Securities-analist Guy Sips blijft positief over Kinepolis. Het sterke herstel in het tweede kwartaal en de stijgende inkomsten per bezoeker bevestigen de kracht van de premiumstrategie. De nieuwe kredietlijn van 160 miljoen euro biedt ruimte voor verdere externe expansie.
Op basis van de films die er zitten aan te komen, denkt Guy dat Kinepolis een goede (geen uitzonderlijke) tweede jaarhelft zal kennen. Hij verwacht dat hij zijn ambitieuze bezoekersdoel voor 2025 van 35,5 miljoen licht zal verlagen. Hij mikte op 21,1 miljoen in de twee helft van 2024 versus de 18,6 miljoen in tweede helft van 2024, maar hij denkt dat Kinepolis zal blijven profiteren van een hogere vraag naar ervaringen en een uitbreiding van het premium filmaanbod. Guy handhaaft zijn “Kopen”-aanbeveling en koersdoel van 50 euro.
