do. 31 okt 2019

Gisteren las u op de Bolero-blog dat Peugeot en Fiat Chrysler Automobiles (FCA) gesprekken voerden over een mogelijke fusie (Peugeot en Fiat Chrysler voeren fusiegesprekken), maar nu blijkt dat de autobouwers effectief een akkoord hebben bereikt. Sectoranalist Kurt Ruts (KBC Asset Management) verdiepte zich in de voorwaarden van de fusie en stelt vast dat die voor aandeelhouders van Peugeot minder gunstig uitvallen. Het koersdoel wordt bijgevolg verlaagd.
Nummer 4 in de wereld
De combinatie van de twee autobouwers zal zo'n 160 miljard EUR aan omzet genereren en wordt de vierde grootste autobouwer ter wereld op basis van verkochte volumes. Samen verkochten Peugeot en FCA in 2018 zo'n 8,6 miljoen wagens. Bovendien zal het fusiebedrijf in Europa Volkswagen als marktleider van de troon stoten.
Voorwaarden
De modaliteiten van de fusie lijken voor Peugeot minder gunstig uit te vallen dan werd gehoopt. De belangrijkste voorwaarden voor de deal zijn de volgende:
- Het betreft een fusie van gelijken. Dat wil zeggen dat de aandeelhouders van Peugeot en FCA elk 50% van de nieuwe entiteit in handen zullen krijgen, door middel van een aandelenruil.
- Vóór die aandelenruil plaatsvindt, zal FCA evenwel een speciaal dividend uitkeren van 5,5 miljard EUR plus de opbrengst van de geplande verkoop van robotica- en automatiseringsbedrijf Comau. Peugeot zal op zijn beurt zijn belang van 46,3% in toeleverancier Faurecia (ter waarde van 2,75 miljard EUR) aan zijn aandeelhouders overdragen.
- De jaarlijkse synergievoordelen worden geraamd op 3,7 miljard EUR. 80% daarvan zou na 4 jaar gerealiseerd moeten zijn. Daartegenover staan eenmalige kosten van 2,8 miljard EUR.
- Zoals verwacht wordt 'superster CEO' Tavares de patron van de gefusioneerde entiteit.
- Er zouden geen fabrieken gesloten worden.
De visie van KBC Asset Management
Volgens analist Kurt Ruts is de fusie voor Peugeot - dat quasi uitsluitend Europees is - vooral een opportuniteit om zich geografisch te diversifiëren (naar de VS). Voor FCA is het een kans om zijn schaal in Europa te vergroten en zijn gemiddelde CO2-uitstoot naar beneden te halen. KBC Asset Management voorziet geen onoverkomelijke problemen op het vlak van marktconcentratie, behalve dan in Italië.
Begin dit jaar vonden er al fusiegesprekken plaats tussen FCA en Peugeot, maar die sprongen in een vroeg stadium af. Vervolgens probeerde FCA Renault te verleiden, maar ook die toenaderingspoging liep deze zomer met een sisser af, hoewel beide partijen bereid waren om verder te praten. Het lijkt erop dat Peugeot-CEO Tavares hiervan geprofiteerd heeft om FCA aan de haak te slaan. Hij doet dit evenwel ten nadele van de aandeelhouders van Peugeot. In de 'fusie tussen gelijken' brengt Peugeot effectief twee derde van de waarde in, maar krijgt het slechts 50% van de synergievoordelen.
Als reden hiervoor verwijzen FCA en Peugeot naar het feit dat FCA in Noord-Amerika hogere marges genereert en naar de aanwezigheid van luxemerken Alfa Romeo en Maserati in de portefeuille. Dat lijkt volgens onze analist echter een flauw excuus; de markt plakt immers impliciet een waarde op die hogere marges en op Alfa Romeo / Maserati. Hij stelt trouwens de waarde van beide merken in vraag.
Anderzijds is het wel zo dat er bij Peugeot minder te herstructureren valt. Het bedrijf kon over de eerste jaarhelft een operationele winstmarge van 8,7% voorleggen, terwijl FCA in Europa met moeite break-even draait. Het is dus enigszins logisch dat de FCA-aandeelhouders (relatief gezien) meer van de synergievoordelen kunnen genieten.
Conclusie
Gezien de uitdagingen waarmee de Europese autosector wordt geconfronteerd, vooral op het vlak van emissiereductie en elektrificatie, is het logisch dat er in de sector consolidatie komt om kostenduplicatie op het vlak van Onderzoek & Ontwikkeling (R&D) te vermijden. Bovendien is een meer geconcentreerd autolandschap in Europa positief voor alle (massa-)constructeurs. Peugeot-CEO Tavares heeft immers een sterke reputatie op het vlak van prijszettingsdiscipline.
KBC AM bevestigt de 'Kopen'-aanbeveling voor Peugeot, maar omdat de fusievoorwaarden voor de Peugeot-aandeelhouders minder gunstig uitvallen dan verwacht, wordt het koersdoel verlaagd van 30 EUR naar 26 EUR.