di. 29 nov 2022

Wie petanquet drinkt Ricard. Wie Kerstman is, drinkt Coca-Cola en de voetbalsupporter drinkt Jupiler, althans in België. Want in Qatar wordt er tijdens de FIFA World Cup qua bieren enkel Budweiser en Budweiser Zero geschonken. Budweiser-moeder AB InBev maakt van het WK gebruik om bierdrinkers aan te zetten om slim te drinken.
Het gaat dan niet om zo goed mogelijk je lippen rond het glas te wurmen zodat je bij het drinken geen druppel verspilt. En ook niet om met een rietje trachten de glasbodem zo droog mogelijk te zuigen. Neen, AB InBev wil een positieve sfeer rond bierdrinken en wil de mogelijk negatieve gevolgen van bierverbruik zo veel mogelijk voorkomen.
Een van de slogans van de campagne is ‘Drink Wiser, Cheer Better’ (Drink Slimmer, toast/vier beter). De marketingcampagne wil bierdrinkers ertoe aanzetten om gewone biertjes af te wisselen met niet-alcoholische pinten of water. Daarnaast raadt AB InBev ook aan om voor en tijdens het drinken te eten. Én uiteraard, bierdrinkers plannen maar beter een veilige rit naar huis.
In en buiten de voetbaltempels in Qatar wordt er enkel Budweiser Zero, de alcoholvrije versie van de gewone Budweiser, geschonken. De Belgische bierbrouwer heeft meer dan 5.000 kelners of leden van het plaatselijke hospitality-team opgeleid om verkoop aan minderjarigen uit te sluiten, het bingedrinken te verminderen en om dronken rijden te voorkomen.
AB InBev wist Lionel Messi, Neymar Jr. en Raheem Sterling te strikken voor de Budweiser-campagne ‘The world is Yours to take', ondersteund door de officiële WK-song met dezelfde titel, geschreven door Lil Baby. Andere acties: speciaal ontworpen Budweiser-blikjes met QR-codes op waarmee prijzen, zoals wedstrijdtickets, te winnen zijn. Budweiser organiseert ook ‘watchparties’ over de hele wereld. En bezitters van de digitale munt van het Ethereumnetwerk kunnen ‘Live Scoreboard’-NFT’s kopen.
Of het WK de bierverkoop zal boosten en de verwachtingen van AB InBev kan inlossen, moet blijken uit de jaarresultaten (1 februari 2023) van de Leuvense bierbrouwer. Die krikte, bij de publicatie van de derdekwartaalresultaten eind oktober, verrassend de jaarverwachtingen op, lees je hier.
KBC Securities over AB InBev
KBC Securities-analist Wim Hoste blijft AB InBev waarderen voor haar leidende positie op de wereldwijde biermarkt, de hoge intrinsieke rentabiliteit en de langetermijngroeivooruitzichten in de opkomende markten (ongeveer 70% van het groepstotaal). Ondanks de vrij hoge schuldgraad van ongeveer 4,0x denkt Wim Hoste dat de balans onder controle is, rekening houdend met de lange gemiddelde looptijd. De waardering is aantrekkelijk, zowel ten opzichte van historische niveaus als ten opzichte van sectorgenoten en andere FMCG-groepen (Fast-moving consumer Goods). Goed voor een onveranderd “Kopen”-advies en een koersdoel van 80 euro.