ma. 24 jul 2023

Goede kwartaalcijfers
Ryanair kon weer uitstekende resultaten voorleggen met een winst van 663 miljoen euro. Dat is een dikke 7% hoger dan de verwachtingen. Als we dieper ingaan in de cijfers dan zien we dat deze vooral gedreven worden door een stevige verhoging van hun ticketprijzen. Deze stegen met maar liefst 42% op jaarbasis. Dat is toch weer een bewijs dat we na de pandemie niet opgesloten willen blijven en vorig kwartaal nog veel geld op tafel wilden leggen voor een vrijheidsgevoel.
Verdere cijfers stemden echter iets minder positief. KBC Securities zag namelijk dat de categorie ‘unit ancillary’ – de extra’s die je als passagier bovenop je ticket koopt – slechts stegen met 4% op jaarbasis. Hier had KBCS een grotere toename verwacht en is toch een teken dat hoewel we meer willen uitgeven aan het ticket om te reizen, dit toch op een meer prijs bewustere manier gebeurd. Verder zag KBCS ook dat de kosten voor Ryanair meer en meer beginnen doorwegen. Het personeel heeft nu grotendeels hun volledige pre-corona loon terug, maar zoals we in België maar al te goed zien verwacht KBCS dat er nog loononderhandelingen naar de toekomst toe nodig zullen zijn.
Potentieel kantelmoment
Ryanair was en is nog steeds uitstekend gepositioneerd op de Europese markt om onze drang naar vrijheid en reizen om te zetten naar harde munt. Zo blijven ze marktaandeel in enkele sleutel markten winnen en kijken ze al ver in de toekomst met grote Boeing orders. Maar de schrik dat de Europese consument de vinger toch meer op de knip zal houden, begint zich toch meer en meer te voelen. Zo kon KBCS afleiden dat last-minute boekingen in juni en juli toch enigszins tegenvielen. Michael O’Leary, Ryanair’s CEO, kondigde ook aan dat er potentieel meer prijsinspanning gedaan moest worden richting komende wintermaanden. De gezinsuitgaven in Europa beginnen meer en meer onder druk te staan door de stijgende consumentenprijzen en de hogere rentevoeten, moest Michael O’Leary erkennen.
Een laatste negatief punt dat KBCS afleidt uit de call is de verminderde outlook voor aantal passagiers voor het volledige boekjaar. Dat werd naar beneden bijgesteld van 185 miljoen naar 183.5 miljoen. De officiële reden is vertragingen voor de levering van nieuwe Boeing’s.
Mening van KBC Securities
Ryanairs resultaten bewijzen eens te meer dat ze de best-in-class Europese luchtvaartmaatschappij zijn. Ze zullen marktaandeel blijven winnen en weten nog steeds als geen ander hoe zoveel mogelijk munt te slaan uit onze reiskoffers. Maar we zien dat ook Ryanair nu meer en meer, al zij het mondjesmaat, een meer voorzichtige passagier waarneemt. Ryanair zal ook tijdens minder winstgevende tijden goede zaken kunnen doen op de markt, maar de luchtvaartsector is een zeer cyclische sector. Ryanair zal dit uiteraard ook voelen. KBC Securities blijft nog optimistisch over hun kwartaalcijfers van de zomermaanden, maar wordt nog meer voorzichtig in de kwartalen hierna. KBC Securities behoudt daarom het ‘Houden’-advies met koersdoel van 16.5 euro.