di. 5 aug 2025

DHL?
DHL is het grootste post en pakjesbedrijf van Europa. Het bedrijf biedt gepersonaliseerde diensten aan op het vlak van goederentransport, expressdiensten en betalingen aan consumenten en bedrijven. Het concern heeft verschillende divisies waarmee het de klant naar ieders wens kan behelpen. Langs de ene kant heb je de expressdivisie die de meest snelle service garandeert met hogere marges en langs de andere kant hebben ze ook nog de 'gewone' post en pakjes divise die minder mikt op snelheid maar meer op prijs. Dankzij hun uitgebreid netwerk, voornamelijk zeer sterk tussen Europa en Azië, zijn ze een trouwe partner van veel bedrijven.
DHL kon ondanks de vele kopwinden toch sterkere resultaten voorleggen dan verwacht:
- De omzet kwam uit op 19,83 miljard euro, de verwachting hier was 20,97 miljard euro.
- In hun belangrijkste express divisie zien we hun volumes 10% lager uitkomen dan verwacht.
- Hogere prijzen dan vorig jaar helpen de omzet echter nog stuwen
- De winst (EBIT) van 1,43 miljard euro is een stijging van 5.4% t.o.v. vorig jaar en maar liefst 7.5% boven verwachtingen
- Hogere winsten volledig toe te wijzen aan zeer sterke kosten discipline: -8% in vlucht kosten, -1% hub kosten, -3% voltijds personeel kosten, -5% in wereldwijde pick-up en lever kosten,…
- Het management behoudt haar vooruitzichten voor 2025:
- Minimum winst (EBIT) resultaat van 6 miljard euro
- Deze vooruitzichten houden wel geen rekening met een opnieuw opflakkerende handelsoorlog

KBC Securities over DHL
Algemeen gezien zeer sterke resultaten gedreven waarbij we met lof moeten brengen aan het management. Dankzij een sterk geraffineerd kosten- programma wisten ze een mooi kwartaal resultaat op te leveren. Dit ondanks de macro economische besognes die de volumes toch wel gevoelig doen dalen. Het management had dit kostenprogramma aangehaald vorig jaar, maar de verwachting was dat er meer tijd zou nodig zijn en ook een betere opwaartse cyclus. Dat ze dit nu dus in een moeilijker kwartaal al kan realiseren stelt de analist van KBC Securities, Tom Noyens, gerust.
Toch zien Tom dat de kopwinden nog niet direct zullen liggen. Voorlopig ziet hij dat de prijzen nog relatief hoger uitkomen. Dit gedreven door de verschillende wereldwijde conflicten, welke als gevolg heeft dat de mix ook beter uitvalt (luchtvervoer steeg, zeevaartvervoer daalde). Maar de vraag zal nu meer en meer komen hoe ver ze dit nog kunnen stretchen, met consumenten en eind verkopers die onder druk staan. Tom verwacht dan ook dat ook komende kwartalen de volumes licht blijven dalen aan stabielere prijzen (rekening houdend met het feit dat de drukste periode van het jaar nu begint). Maar een sterke kostencontrole helpt natuurlijk om macro-besognes te drukken.
Tom blijft bij zijn houden-aanbeveling maar verhoogt het koersdoel naar 40 euro.