do. 24 apr 2025

Pepsico?
Pepsico produceert en verkoopt koolzuurhoudende en niet-koolzuurhoudende dranken, alsmede snacks in de vorm van chips. De bedrijfssegmenten zijn Pepsi-Cola, Frito-Lay, Tropicana en Quaker Foods. Hun frisdrankdivisie vertegenwoordigt 32% van de frisdrankindustrie in de VS. Producten zoals Lays, RufVes Potato Chips, Tostitos en Fritos hebben een aandeel van ongeveer 58% in de snackchipsindustrie in de VS.
Pepsico's resultaten komen grotendeels uit in lijn met de verwachtingen, maar het ziet er naar uit dat de impact van Trump's handels perikelen zullen wegen op de winsten voor de komende kwartalen:
- De organische omzetgroei kwam uit op 1,2%, consensus lag hier op een groei van 0,6%
- Hogere prijzen +3%, counterden lagere volumes van bijna 2%
- Noord-Amerikaanse verkoopcijfers, voornamelijk in hun Pepsi segment, blijven slabakken.
- EMEA-zone presteert wel sterk met een groei van 8%
- De winst per aandeel kwam uit op 1,48 dollar, verwachting was 1,49 dollar
- Hogere kosten in de toeleveringskosten drukken de winsten
- Ook hogere belastingen en interest kosten drukken de winsten iets meer dan verwacht.
- Het management verlaagt haar winstgroei vooruitzichten (inclusief negatieve wisselkoers effecten) voor 2025 naar een daling van 3%. Hiervoor was de verwachting nog een groei van 0-5%. De grootste punten voor de daling zijn:
- Hogere kosten in de toeleveringsketen door de tarieven perikelen
- Meer macro-economische volatiliteit door de tarieven perikelen
- Gematigdere consument door de tarieven perikelen

KBC Securities over Pepsico
Al bij al een kwalitatief rapport, met verkoopcijfers die beter zijn dan gevreesd en een winst die in lijn ligt met de verwachtingen. Hierbij ziet de analist van KBC Securities, Tom Noyens, wel dat dit voornamelijk gedreven wordt door hun internationale verkopen, hun Amerikaanse thuismarkt blijft namelijk onder druk staan. Al bij al mag worden geconcludeerd dat Pepsico een behoorlijk eerste kwartaal achter de rug heeft.
Voor de komende kwartalen slaat het management echter een veel voorzichtigere toon uit door de grote volatiliteit en onzekerheid die er leeft rond de huidige politieke context. Pepsico benadrukte dat ze de impact van de tarieven zo minimaal mogelijk zullen maken, door de gestegen kosten door te rekenen. Maar dat ze tegelijkertijd ook strategische promoties zal uitvoeren om consumenten tot hun producten te verleiden.
Hoewel het toekomstige plaatje dus eerder onzeker oogt ziet Tom Pepsico alsnog als een goede huisvaderaandeel in dit klimaat. Het bevestigde nogmaals dat ze haar dividend en aankoopprogramma aanhouden (totaal 8.6 miljard dollar). Dit zorgt samen voor een rendement van om en bij de 4% aan de huidige koers, welke qua waardering ook zeer aantrekkelijk oogt met een +- 17.5 koers winst verhouding.
Tom behoudt zijn kopen-aanbeveling maar verlaagt het dividend van 180 dollar naar 173 dollar.
