do. 31 okt 2024
Volkswagens resultaten over het derde kwartaal liggen grotendeels in lijn met de verwachtingen. De groepsomzet kwam 4% boven de gemiddelde analistenverwachting (gav) uit, terwijl de bedrijfswinst of EBIT 3% onder de verwachting bleef. KBC Securities-analist Kurt Ruts geeft aan dat de focus van beleggers nu ligt op de nakende onderhandelingen met de Duitse vakbonden.
Volkswagen?
Volkswagen is de grootste autoconstructeur in Europa en het bezit merken zoals Audi, Porsche, Lamborghini, Bentley, Bugatti, Škoda, Seat en uiteraard Volkswagen. Het is ook actief in Unanciële dienstverlening en in het verhuren van wagens. Daarnaast is de groep ook eigenaar van de Zweedse vrachtwagenconstructeurs Scania en MAN.
Verkoop zou moeten aantrekken in 4de kwartaal
De groepsomzet van 78,5 miljard euro kwam 4% boven de gav uit, terwijl de operationele winst van 2,9 miljard euro zo’n 3% onder de verwachting bleef. De EBIT-marge bedroeg 3,6% tegenover een verwachte 3,9%. Volkswagen bevestigde de prognose voor het lopende boekjaar 2024 (die het op 27 september had verlaagd):
- een omzet van ongeveer 320 miljard euro;
- een bedrijfswinst (EBIT) van 18 miljard euro (voor een EBIT-marge van 5,6%);
- een vrije kasstroom (het geld uit inkomsten dat beschikbaar is na betaling van productiekosten of investeringen en dat door de onderneming gebruikt kan worden voor nieuwe investeren, om rente te betalen, om schulden te verlagen, om aandelen terug te kopen of om dividenden uit te keren) in de autodivisie van 2,0 miljard euro;
- een netto-cashpositie van 36 à 37 miljard euro.
Het bedrijf ziet een verbeterende verkooptrend in het vierde kwartaal van 2024, dankzij de lancering van nieuwe modellen. De focus van beleggers ligt nu op de nakende onderhandelingen met de Duitse vakbonden betreffende de reorganisatie van het bedrijf. Volgens recente berichten in de pers zou Volkswagen in Duitsland tot drie fabrieken willen sluiten, de lonen met 10% willen verlagen en duizenden werknemers laten afvloeien. Het management hield hieromtrent (begrijpelijk) de lippen op elkaar.
KBC Securities over Volkswagen
Volkswagen is een complex conglomeraat waar de bedrijfsvoering het resultaat is van een evenwichtsoefening tussen verschillende belangengroepen, stelt Kurt Ruts. Daardoor kan het moeilijk inspelen op nieuwe trends in de markt. Voorts liggen de vaste kosten in Duitsland te hoog en is de productiviteit er ondermaats.
Volkswagen probeert hier al enige tijd iets aan te doen maar stuit op de verschillende belangen van de stakeholders. Toch lijkt iedereen nu wel overtuigd van de ernst van de situatie. Het is dan ook uitkijken naar de uitkomst van de onderhandelingen met de vakbonden. Kurt behoudt de “Houden”-aanbeveling maar verlaagt het koersdoel van 110 euro naar 100 euro.