ma. 22 sep 2025
Volkswagen verlaagt vooruitzichten, na winstwaarschuwing bij Porsche

Porsche heeft opnieuw een winstwaarschuwing afgegeven, vooral door aanhoudende zwakke vraag in China en strategische aanpassingen in het productgamma. De fabrikant stelt de introductie van nieuwe elektrische modellen uit en verlengt de levensduur van bestaande modellen met verbrandingsmotor. “Deze ontwikkelingen hebben niet alleen gevolgen voor Porsche, maar dwingen ook Volkswagen tot het bijstellen van de jaarprognose,” aldus KBC Securities-analist Kurt Ruts.
Volkswagen?
Volkswagen is de grootste autoconstructeur in Europa en het bezit merken zoals Audi, Porsche, Lamborghini, Bentley, Bugatti, Škoda, Seat en uiteraard Volkswagen. Het is ook actief in Unanciële dienstverlening en in het verhuren van wagens. Daarnaast is de groep ook eigenaar van de Zweedse vrachtwagenconstructeurs Scania en MAN.
Nieuwe winstwaarschuwing bij Porsche
Vrijdag nabeurs kondigde Porsche een nieuwe winstwaarschuwing aan. Volgens Kurt Ruts is de oorzaak hiervan tweeledig: enerzijds blijft de vraag in China zwak, anderzijds voert Porsche aanzienlijke aanpassingen door aan de productportfolio. De focus verschuift opnieuw naar modellen met een verbrandingsmotor, waardoor de introductie van nieuwe elektrische voertuigen wordt uitgesteld en de levensduur van bestaande verbrandings- en hybride modellen wordt verlengd.
Dat leidt tot uitzonderlijke kosten van 1,8 miljard euro over 2025. Daarnaast verlaagt Porsche de middellange termijn doelstelling voor de operationele winstmarge naar ‘tussen tien en vijftien procent’ (voorheen ‘tussen vijftien en zeventien procent’).
Impact op Volkswagen: bijstelling van de jaarprognose
Door de verlaagde doelstellingen bij Porsche ziet Volkswagen zich genoodzaakt de eigen jaarprognose aan te passen. De nieuwe verwachtingen zijn als volgt:
- Een vlakke omzet ten opzichte van 2024 (ongewijzigd).
- Een bedrijfswinstmarge (EBIT-marge) van twee tot drie procent (voorheen vier tot vijf procent).
- Een vrije kasstroom in de autodivisie van nul euro (voorheen tussen één euro en drie miljard euro).
- Een netto-cashpositie van circa dertig miljard euro (voorheen tussen eenendertig en drieëndertig miljard euro).
Achtergrond: uitdagingen voor Porsche
Kurt Ruts wijst erop dat Porsche de afgelopen twee jaar weinig goed nieuws had voor beleggers. Eerst daalden de verkopen in China fors door de aanhoudende prijsoorlog. Vervolgens bleef de verkoop van volledig elektrische auto’s sterk achter op de eigen doelstellingen.
Daarbovenop kwamen de Amerikaanse invoerheffingen, die Porsche extra hard troffen vanwege de uitsluitend Europese productiebasis. De recente strategiewijziging, waarbij het ambitieuze BEV-productplan werd teruggeschroefd, leidde tot hogere investeringskosten, meer uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling, hogere afschrijvingen en aanzienlijke herstructureringskosten.

KBC Securities over Volkswagen
KBC Securities-analist Kurt Ruts benadrukt dat de malaise bij Porsche uiteraard geen goed nieuws is voor Volkswagen. Toch zorgen forse kostenbesparingen bij het kernmerk Volkswagen recent voor betere resultaten, wat enig tegengewicht biedt binnen de groep.
Kurt Ruts bevestigt de “Houden”-aanbeveling voor Volkswagen, maar verlaagt het koersdoel van 120 euro naar 95 euro.
