do. 2 nov 2023
16:15


- De kwartaalresultaten van Zalando gaven een gemengd beeld. Langs de ene kant komen de omzetcijfers en de brutomarges lager uit dan verwachtingen, maar langs de andere kant werd de analist van KBC Securities, Tom Noyens, positief verrast door hun winstcijfer (EBIT).
- Het omzetcijfer kende een daling van 3.2% op jaarbasis en kwam uit op 2,3 miljard euro. Dit is licht lager dan de gemiddelde analistenverwachtingen. De brutomarge stelde meer teleur en kwam uit op 36,7%, een daling op jaarbasis van 2,4%. Dit is hun slechtste brutomarge ooit in een derde kwartaal. Enkel de marge van het eerste kwartaal 2020 was nog een tikkeltje lager. Als reden voor deze lage marges is dat er meer met promoties moet gewerkt worden om de consument ervan te overtuigen kledij te kopen. Een ander negatief cijfer is het aantal actieve gebruikers. Dat daalde op jaarbasis met 0,2% en kwam uit op 50,1 miljoen; vorig kwartaal was dit nog 50,5 miljoen. Een andere negatieve trend is het aantal geplaatste orders dat op jaarbasis met 7,3% daalde. Zalando haalt hier de milderetemperaturen in september aan als reden voor de gedaalde cijfers. De mildere septembertemperaturen in Europa zouden ervoor gezorgd hebben dat consumenten nog niet meteen op zoek waren naar dikkere herfst/winterkledij. Dit is een reden die ook bij andere spelers terugkomt en waar ook o.a. AboutYou naar had verwezen.
- Positief is dat Zalando wel degelijk verder werk heeft gemaakt om enkele kostenposten verder te optimaliseren en een efficiënter model uit te werken. Hun voorraden slinken met 10,4% onder de 2 miljard euro. Het aantal dagen dat een product nu gemiddeld in voorraad ligt, is gedaald van 138 vorig jaar naar 123 dit jaar. Zalando geeft ook minder uit aan marketing. Dit heeft als voordeel dat hierdoor een beter winstcijfer terugkomt. Het aangepaste winstcijfer kwam uit op 23,2 miljoen euro, waarbij consensus lag op ‘slechts’ 20 miljoen euro.
- Het management verlaagt de omzetgroei voor het volledige boekjaar 2023. Dat was initieel -1% - +4%, en werd nu gezet op -3% - -0.5%. Wel behoudt het management haar winstvooruitzichten van 300-350 miljoen euro, deels doordat ze ook hun Capex-verwachtingen (investeringen) verder verlaagd hebben van 300-380 miljoen euro naar nu nog slechts 300-350 miljoen euro.

KBC Securities over Zalando
- KBC Securities ziet een ‘mix-picture’ bij de resultaten van Zalando. Langs de ene kant ziet analist Tom enkele positieve elementen terugkomen. Voornamelijk hun focus op positieve winstcijfers, ziet hij als belangrijk en noodzakelijk. Langs de andere kant kan niet ontkend worden dat enkele parameters toch wel alarmsignalen doen afgaan. Het valt niet te ontkennen dat de Europese consument minder appetijt heeft in een shoppinguurtje op Zalando. Als conclusie kan gesteld worden dat Zalando het onderste uit de kan probeert de halen, maar wel uit een kan die verder aan het leeglopen is. KBCS juicht hun focus op winst momenteel toe, maar wijst ook op de risico’s op de langere termijn. Voldoende capex- en marketinguitgaven zijn ook noodzakelijk voor hun imago en toekomstige winsten.
- De verwachting is dat Zalando de komende maanden nog heel volatiel zal bewegen op de beurs. Bij positief macronieuws verwacht KBCS dat Zalando dankzij haar verlaagde waardering en strakke focus op winst, een hogere koers kan laten optekenen. Maar analist Tom heeft een negatiever beeld op de consumentenuitgaven in het model herwerkt en bouw meer voorzichtigheid in.
- Analist Tom Noyens verlaagt daarom de aanbeveling naar ‘Houden’ en komt uit op een nieuw koersdoel van 23,5 euro.