do. 30 okt 2025
Zeer sterke winstgevendheid bij Campari dat hiermee de verwachtingen overtreft

Campari?
De Campari-groep is een Italiaanse multinational die zich vooral richt op de productie en verkoop van hoger alcoholische dranken. In haar portefeuille zitten merken als: Campari, Aperol, Bulldog gin, Espolon, Grand Marnier,... Veel van haar dranken worden gebruikt als mix in cocktails, maar toch hebben ze een unieke smaak en merkbekendheid (denk aan Aperol, Campari).
De resultaten van Campari kwamen algemeen boven de verwachtingen uit:
- De organische omzet steeg met 4,4%, hiermee komen ze licht onder verwachtte 5,3% groei uit.
- Voornamelijk hun aperolverkoop in Duitsland en Italië is een tegenvaller.
- De overige merken presteerden wel grotendeels sterk met een brede groei in bijna alle regio's:
- Amerika: +4,7%, Europa: +3,8% en Azië: +5,7%
- Het aangepast winst (EBITDA)-cijfer groeit sterk met 18% op jaarbasis naar 202,1 miljoen euro, ver boven de lat 175,6 miljoen euro
- De betere resultaten komen door: 1) lagere kosten voor Agave (gebruikt voor tequila) , 2) betere verkoop duurdere producten (Espolon Tequila) 3) verbeterde productiebasis die de kosten reduceert
- Het management gaf nog bijkomende opmerkingen:
- Voor 2025 zien ze geen verdere verslechtering in het consumenten vertrouwen in Europa en de VS wat er voor zal zorgen dat ze nog steeds een 'lichte' stijging van omzet verwachtingen voor het volledige boekjaar.
- Ziet de impact van de tarieven nu ook volledig geabsorbeerd in haar vooruitzichten (hiervoor waren de vooruitzichten nog exclusief tarieven impact) en verwacht 'slechts' een impact van 15 miljoen euro in 2025 dankzij hun goede voorraad positie. Daarna verwachten ze een jaarlijkse impact van 37 miljoen euro.

KBC Securities over Campari
Vanuit een globaal perspectief gekeken zijn de huidige cijfers zeer sterk. Campari mocht een winst cijfer optekenen dat ver boven verwachtingen uitkomt en zeer sterk stijgt ten opzichte van vorig jaar. Hiermee kan management naar investeerders stappen omdat deze groei zeker niet overeenstemt met de waardering die er op het bedrijf kleeft.
Wat wel extra aandacht vereist is de daling in aperolverkopen in Duitsland en Italië. Beide zijn zeer belangrijke en grote markten voor het merk en kunnen moeilijk onderschat worden. Dat aperol er een minder seizoen op heeft zitten, erkent ook het management en ze zien dat de regio's momenteel moeilijkere markten zijn. Onze verwachting is echter dat investeerders reeds rekening hielden met een vertraging en zelfs een bredere vertraging hadden verwacht ook bij de andere merken.
De focus zal dus vooral op de winstgevendheid worden gelegd welke zeer sterk boven de lat uitkomt. Hiermee kan management uitpakken naar investeerders en hen wijzen op de sterke onderwaardering. +
De analist van KBC Securities, Tom Noyens, handhaaft zijn kopen-aanbeveling en koersdoel van 9 euro
Bron: KBC Securities







