di. 30 apr 2024

Adidas?
Het Duitse adidas is de tweede producent ter wereld van sportartikelen. Het heeft schoen- en kledingsmerken en het vervaardigt ook sportuitrusting. Adidas verkoopt haar producten wereldwijd zowel via eigen winkels, winkels van derden als via ecommerce.
Samenvatting
Na de positieve winstwaarschuwing van Adidas van vorige maand gaf adidas meer uitleg. Het goede nieuws is dat er niet veel extra nieuws te rapen valt. De belangrijkste cijfers waren reeds bekendgemaakt, de geografische opsplitsing en voorraadcijfers bevestigen de goede gezondheid van adidas.
Details
Europa is de sterkhouder met een operationele groei van maar liefst 13.8%. Noord-Amerika zoals verwacht krijgt het iets moeilijker, mede doordat ze niet geholpen worden met hun vergelijkingsbasis van vorig jaar. Hun operationele groei kwam uit op -3,6%, zeker niet slecht als je dit zou vergelijken met enkele andere sectorgenoten die actief zijn in de sport/mode-wereld en ook een verbetering t.o.v. het vorige kwartaal toen het nog zeer negatieve groeicijfers in deze regio moest bekendmaken. Wat misschien nog het meest verbaasde is een sterk China die een operationele groei mocht rapporteren van 7.8%. Voor de winstwaarschuwing van vorige maand was er veel vrees dat de groei hier volledig zou zijn stilgevallen. Ook bij veel sectorgenoten hoorden we zeer negatieve berichten over de Chinese consument. Deze cijfers bevestigen echter dat adidas met haar nieuwe collecties wel degelijk veel tractie ondervindt bij de Chinese consument. Dit is een bedrijfsspecifiek gegeven omdat de meerderheid van de bedrijven die opgevolgd worden eerder negatieve resultaten moet bekendmaken van hun Chinese verkopen. Dit is een een groot sterktepunt van adidas en een bewijs van een zeer sterk ‘turn-around’ verhaal.
De voorraden verbeteren ook. adidas kon het kwartaal afsluiten met net iets minder dan 4,5 miljard euro voorraden in hun boeken, waarmee ze beter doen dan de verwachtingen die nog vreesden voor iets hogere voorraden. Al was er reeds veel schrik weggevloeid na de bekendmaking van de zeer positieve verkoopcijfers. Ter vergelijking: hun voorraad stond in hetzelfde kwartaal vorig jaar op 5,7 miljard euro, dus toch wel echt een zeer significante verbetering in Noord-Amerika en China. Dit zijn dan ook goede cijfers waarmee ze op een positieve noot aan de volgende kwartalen kunnen beginnen. adidas moet dus geen al te grote kortingen meer geven om hun voorraden verder af te bouwen, iets waar de schrik er vorige kwartalen nog in zat.

KBC Securities over adidas
Het belangrijkste uit de cijfers blijft dat adidas in alle regio’s sterke cijfers mocht optekenen. Er is eigenlijk geen enkele regio die achterop loopt. En verder staan hun voorraden nu op gezonde niveaus, iets wat de vorige kwartalen niet steeds gezegd kon worden.
De analist van KBC Securities, Tom Noyens, blijft bij zijn 'kopen’-aanbeveling met als koersdoel 240 euro.