ma. 16 jun 2025
10:00

Olieaandelen stegen door de stijging van de olieprijs na de inval van Israël in Iran
- De oliemaatschappijen stegen door een stijging van de olieprijzen nadat Israël luchtaanvallen uitvoerde op Iran zonder steun van de VS, wat zorgen opriep over het aanbod vanuit de olierijke Perzische Golf. Chevron en Exxon Mobil stegen resp 0,68% en 2,17%. Olie-servicebedrijf Halliburton won 5,5, terwijl EOG Resources 3,88% steeg.
Aandelen van betalingsbedrijven daalden door een artikel in The Wall Street Journal
- Aandelen van betalingsbedrijven daalden nadat The Wall Street Journal meldde dat Walmart en Amazon overwegen om hun eigen stablecoins uit te geven in de VS. Deze zouden een groot volume aan transacties kunnen overnemen die normaal met contant geld of kredietkaarten worden afgehandeld, wat de bedrijven miljarden aan vergoedingen zou besparen. Visa daalde met 4,99% en Mastercard met 4,62%. American Express verloor 3,422% en Capital One daalde met 2,45%. PayPal verloor 5,32% en Block daalde met 3,57%.
Cruisemaatschappijen en luchtvaartmaatschappijen daalden door de stijgende van de olieprijs
- Reisondernemingen daalden doordat beleggers vrezen dat verhoogde risico’s vakantiegangers zullen afschrikken en stijgende olieprijzen de winst zullen drukken. Carnival daalde met meer dan 4,92%, Norwegian Cruise Line verloor 5,02% en Royal Caribbean Cruises daalde met 2,87%. United Airlines daalde met 4,42%, Delta Air Lines met 3,67%, American Airlines met 4,86% en Southwest Airlines verloor 2,60%.
RH boekte beter dan verwachte resultaten voor het eerste kwartaal
- RH (+6,92%) de verkoper van luxe woninginrichting boekte beter dan verwachte resultaten voor het eerste kwartaal. RH verdiende 13 dolalrcent per aandeel terwijl analisten een verlies van 9 dollarcent per aandeel hadden verwacht. De omzet bleef echter achter bij de verwachtingen.
Adobe daalde ondanks beter dan verwachte resultaten voor het tweede kwartaal
- Adobe (-5,31%) de aandelen daalden ondanks beter dan verwachte resultaten voor het tweede kwartaal en een verhoogde jaarprognose. Volgens StreetAccount was er sprake van een “lichte vertraging in de groei van abonnementen en cRPO, en een impliciete groeiverwachting voor het vierde kwartaal.”
Amazons gezondheidszorgtak wordt opgesplitst in zes afdelingen
- Amazon (-0,53%) Amazon heeft zijn gezondheidszorgdivisie geherstructureerd in zes nieuwe afdelingen na het vertrek van meerdere topbestuurders, waaronder medisch directeur Sunita Mishra en vicevoorzitter Aaron Martin. Verder investeert Amazon Web Services investeert 20 miljard Autralische dollar in Australië van 2025 tot 2029 om zijn datacenterinfrastructuur uit te breiden en AI-capaciteiten te versterken. Het is Amazons grootste technologische investering in het land en omvat ook drie nieuwe zonneparken met meer dan 170 megawatt aan capaciteit.
Google's (Alphabet) deal van 32 miljard dollar voor Wiz krijgt antitrustonderzoek
- Alphabet (-0,58%) de Amerikaanse antitrustautoriteiten onderzoeken of Googles geplande overname van cybersecuritybedrijf Wiz voor 32 miljard dollar de concurrentie schaadt. De deal zou Googles grootste overname ooit zijn en Wiz integreren in de clouddivisie om AI-veiligheid te versterken.
McDonald's schikt in rechtszaak van Byron Allen ter waarde van 10 miljard dollar
- McDonald’s (-0,41%) het bedrijf heeft een rechtszaak van 10 miljard dollar geschikt met mediabaas Byron Allen, die het bedrijf beschuldigde van raciale uitsluiting in zijn reclamebeleid. McDonald's zal advertenties inkopen bij Allens bedrijven tegen marktwaarde, maar ontkent wangedrag; de schikkingsvoorwaarden blijven vertrouwelijk.
Victoria's Secret krijgt te maken met een nieuwe activistische strijd van Barington Capital
- Victoria Secret (-8,17%) activistische investeerder Barington Capital wil het bestuur van Victoria’s Secret vervangen en het ‘gifpil’-plan tegen overnames beëindigen. Het fonds vindt dat het bedrijf ondermaats presteert sinds de afsplitsing van L Brands en dat CEO Hillary Super en de raad onvoldoende ervaring hebben. Barington pleit voor focus op kernmerken, digitale groei en ziet grote waarde in de schoonheidsdivisie van het merk.