ma. 2 dec 2024

Stellantis maakte zondagavond bekend dat de Raad van Bestuur het ontslag heeft aanvaard van CEO Carlos Tavares die met onmiddellijke ingang opstapt. Als reden voor het ontslag worden ‘verschillende in visie die over de voorbije weken naar boven zijn gekomen’ aangehaald, meldt KBC Securities-analist Kurt Ruts.
Stellantis?
Stellantis is één van de grootste autoconstructeurs ter wereld. De groep is geboren uit de fusie tussen Peugeot en FCA (Fiat Chrysler Automobiles). Het bedrijf is voornamelijk aanwezig in Europa en Noord-Amerika en heeft, onder andere, volgende merken in portefeuille: Peugeot, Citroën, Opel, Chrysler, Jeep, Dodge, RAM, Fiat, Alfa Romeo en Maserati.
Dat de lagere verkoop, tegen lagere prijzen ook een rol zal hebben gespeeld bij het ontslag, hoeft niet te verbazen.
De zoektocht naar een nieuwe CEO is al een tijdje aan de gang omdat het contract van Tavares in 2026 sowieso zou eindigen en zou in de eerste helft van volgend jaar beklonken moeten zijn. In tussentijd zal Voorzitter John Elkann een uitvoerend comité leiden dat de bedrijfsvoering bij de autobouwer op zich neemt. Stellantis bevestigde overigens nog eens de jaarprognose.

KBC Securities over Stellantis
De timing van het aftreden van CEO Tavares is een verrassing en creëert op korte termijn extra onzekerheid, wat beleggers doorgaans niet leuk vinden, zegt Kurt Ruts. De laatste kwartalen bij Stellantis werden gekenmerkt door de opkuis van de overtollige voorraden in de VS en vertragingen bij Europese productlanceringen, die een negatieve impact hadden op de financiële resultaten. Positief is dat (1) de prognose voor het boekjaar 2024 werd bevestigd en (2) het vervangingsproces voor de CEO met ongeveer zes maanden is vervroegd, wat de periode van strategische onzekerheid verkort.
De opkuis van de voorraden zal wel nog wegen op de resultaten in de tweede jaarhelft. Toch zou het bedrijf al moeten kunnen profiteren van productmomentum: Stellantis lanceert dit jaar immers niet minder dan 25 nieuwe (of vernieuwde) modellen waaronder 18 volledig elektrische.
In 2025 zou dit productmomentum ten volle moeten kunnen spelen, normaliter niet meer gehinderd door (te) hoge voorraden. Nieuwe modellen dragen typisch pas substantieel aan de resultaten bij vanaf ongeveer een jaar na de lancering: de volumes dienen immers opgeschaald te worden. Kurt bevestigt de 'Kopen'-aanbeveling maar verlagen het koersdoel van 16 naar 15 euro.

Bron: KBC Securities