ma. 4 nov 2024

Stellantis meldt een omzetdaling met 27% in het derde kwartaal van 2024, wat grotendeels in lijn is met de gemiddelde analistenverwachting (gav). De verkochte volumes daalden met 20%, terwijl de gemiddelde verkoopprijs met 9% daalde, zegt KBC Securities-analist Kurt Ruts.
Stellantis?
Stellantis is één van de grootste autoconstructeurs ter wereld. De groep is geboren uit de fusie tussen Peugeot en FCA (Fiat Chrysler Automobiles). Het bedrijf is voornamelijk aanwezig in Europa en Noord-Amerika en heeft, onder andere, volgende merken in portefeuille: Peugeot, Citroën, Opel, Chrysler, Jeep, Dodge, RAM, Fiat, Alfa Romeo en Maserati.
Voorraadafbouw in VS lijkt vlotter te verlopen
Stellantis spreekt dus van omzetdaling met 27% tot 32,9 miljard euro. Dat is grotendeels in lijn met de gav. Over de oneven kwartalen rapporteert het bedrijf enkel de omzet en geen cijfers ivm winst (-gevendheid) en kasstromen.
Het bedrijf bevestigde de jaarprognose die het op 30 september neerwaarts bijstelde: een operationele winstmarge van 5,5% à 7%, en een negatieve industriële vrije kasstroom tussen 5 miljard en 10 miljard euro.
Positief is dat de voorraadafbouw in de VS vlotter lijkt te lopen dan verwacht. Tussen juni en oktober daalde de voorraad er met 80 000 stuks. Tegen eind november zou de doelstelling van een reductie met 100 000 stuks behaald moeten zijn. Eerder werd verwacht dat dat tot eind ‘24 zou duren.

KBC Securities over Stellantis
Zwakke resultaten bij Stellantis, maar dat vindt Kurt geen nieuws. Positief is dat er geen extra onaangename verrassingen naar boven kwamen. Ook de relatief vlotte voorraadreductie in de VS is hoopgevend, zegt Kurt. Hij bevestigt de ‘Kopen’-aanbeveling en het koersdoel van 16 euro.

Bron: KBC Securities