vr. 12 sep 2025

CMB.TECH hervat zijn beursnotering met een vernieuwde strategie en een sterke positie in de maritieme sector, na de fusie met Golden Ocean. De groep combineert een jonge vloot, een duidelijke focus op alternatieve brandstoffen en een aantrekkelijke waardering, stelt KBC Securities-analist Kristof Samoy, die de opvolging opnieuw opneemt met een “Kopen”-aanbeveling.
CMB.TECH?
CMB.TECH is een scheepvaartbedrijf. De overname van CMB.TECH door Euronav was de sleutel tot de strategische herziening om een divers en groen scheepvaartplatform te creëren. Op korte termijn zullen 36 ruwe-olietankers het leeuwendeel van de handelsvloot uitmaken en gezonde kasstromen genereren. Dit zal snel veranderen met een lopend nieuwbouwprogramma voor meer dan 50 schepen met alternatieve brandstofaandrijving. Euronav werd omgedoopt tot CMB.TECH en wil de duurzame scheepvaartreferentie worden met blootstelling aan tankers, droge bulk, chemische, container- en offshore schepen.
Fusie met Golden Ocean zorgt voor schaal en diversificatie
Eind augustus voltooide CMB.TECH de fusie met Golden Ocean, waarmee een van de grootste gediversifieerde beursgenoteerde maritieme groepen ontstond. De gecombineerde groep is voornamelijk actief in droge bulk (vaste stoffen die rechtstreeks in het ruim van het schip worden geladen, zoals ijzererts, steenkool, graan,...) en ruwe olie tankers.
De vloot heeft een geschatte marktwaarde van 10,6 miljard dollar, tegenover een beurswaarde van 2,6 miljard dollar, met een free float (aantal verhandelbare aandelen op de beurs) van 35%. Dankzij het lopende nieuwbouwprogramma beschikt de groep over een lage gemiddelde leeftijd van de schepen, wat aantrekkelijk is gezien de verouderende wereldwijde tanker- en bulkvloot.
De overname van CMB.TECH door Euronav in 2024 was strategisch zinvol, maar de beperkte free float remde de interesse van beleggers. Nu dit probleem is opgelost, verwacht Kristof Samoy nieuwe investeerders en een hernieuwde interesse van voormalige aandeelhouders.
Vlootoptimalisatie en investeringsstrategie
De fusie verhoogt de blootstelling aan CMB.TECH’s droge bulksegment, waarin de groep een van de jongste en grootste capesize-vloten wereldwijd uitbaat. Voorafgaand aan de fusie voerde CMB.TECH haar strategie uit via actieve verkoop van activa en extra nieuwbouwcontracten en financiering.
Per tweede kwartaal van 2025 zijn er nog 1,9 miljard dollar aan uitstaande kapitaalinvesteringen. Verdere investeringen in het maritieme platform zullen worden geëvalueerd op basis van rendabiliteit, fase van de scheepvaartcyclus, leeftijdsprofiel en energie-efficiëntie, ongeacht het segment.
Opties voor alternatieve brandstoffen
De vlootoptimalisatie focust op NH₃-ready schepen*, die later kunnen worden omgebouwd tot dual fuel-propulsie* (ammoniak). Dit biedt opties voor toekomstige brandstoftransitie, afhankelijk van de economische haalbaarheid van ammoniak als maritieme brandstof.
*NH₃-ready schepen zijn schepen die ontworpen en gebouwd zijn om in de toekomst te kunnen varen op ammoniak (NH₃) als brandstof, maar die momenteel nog niet met een ammoniakmotor zijn uitgerust.
*Een dual fuel-propulsieschip is uitgerust met een motor die twee brandstoffen kan verwerken, vaak met een hoofdmotor en injectiesysteem dat kan schakelen tussen de twee. In normale omstandigheden vaart het schip op conventionele brandstof. Wanneer de alternatieve brandstof beschikbaar is en economisch voordelig, kan het schip overschakelen naar de tweede brandstof.
Nieuwe regelgeving zoals CII, FuelEU en ETS, gecombineerd met stijgende scope 3-emissiedoelstellingen van klanten, ondersteunen premiumtarieven en versterken het economische model voor ammoniak op middellange en lange termijn. De technologie voor dual fuel-motoren komt op de markt, en de IMO MEPC-vergadering van oktober zou wereldwijde regelgeving rond broeikasgasemissies kunnen versnellen, wat een turbo zou zetten op het businessmodel van CMB.TECH.
Marktvooruitzichten en financiële parameters
Aan de vraagzijde wordt de droge bulk ondersteund door blijvende ijzerertsbehoefte en een decarbonisatietrend die ijzererts met hoog ijzergehalte uit Latijns-Amerika en Afrika bevoordeelt. In ruwe olie zorgen gematigde vraaggroei en productie-uitbreidingen voor gezonde cashflows en aantrekkelijke verkoopmogelijkheden van tankers.
Aan de aanbodzijde biedt de gunstige leeftijdsstructuur van de wereldwijde vloot extra steun, naast beheersbare orderboek/vlootverhoudingen. Behoudens een onwaarschijnlijke instorting van de vrachttarieven, is de groep op weg naar een jaarlijkse EBITDA van 0,9 miljard dollar tegen 2026.
Hoewel het nieuwbouwprogramma de vrije kasstroom tijdelijk verstoort, wordt de genormaliseerde vrije kasstroom (rekening houdend met periodiek onderhoud) geschat op ca. 15% in 2026. Intussen noteert CMB.TECH aan een korting van 28% op de nettovermogenswaarde (NAV), met een loan-to-value* (LTV) van 68% over de hele groep.
*Financiële ratio die aangeeft hoeveel schuld een bedrijf heeft in verhouding tot de waarde van zijn activa. In de context van CMB.TECH en andere kapitaalintensieve sectoren zoals scheepvaart, vastgoed of energie, is het een belangrijke maatstaf voor financiële gezondheid en risico. Als een bedrijf een vloot heeft met een marktwaarde van 10 miljard euro en het heeft 6,8 miljard euro aan schuld, dan is de LTV = (6,8 / 10) × 100 = 68%. Een lage LTV = minder risico, meer financiële flexibiliteit, een hoge LTV = meer risico, maar mogelijk ook hogere rendementen als de activa in waarde stijgen.

KBC Securities over CMB.TECH
Volgens KBC Securities-analist Kristof Samoy is CMB.TECH na de fusie met Golden Ocean een uniek en toekomstbestendig industrieel scheepvaartplatform. De combinatie van schaal, jonge vloot, alternatieve brandstofopties en aantrekkelijke waardering maakt het bedrijf bijzonder interessant. Kristof Samoy hervat de dekking met een "Kopen"-aanbeveling en stelt het koersdoel op 11 euro.
Ter info: hierbij nog de bespreking van de halfjaarcijfers van CMB.Tech.
