wo. 14 feb 2024

De analist van KBC Securities, Tom Noyens, bekeek de resultaten van Coca-Cola . Hieronder lees je zijn bevindingen :
Coca-Cola
De Coca-Cola Company bezit meer dan 500 merken in meer dan 200 landen. Het bedrijf produceert limonades, dieetdranken, lightdranken, waters, fruitsappen, kofNes, energie- en sportdranken. Het is het grootste frisdrankbedrijf ter wereld, met meer dan twee keer het volume en de omzet van PepsiCo-dranken.
Samengevat
Zoals de traditie meegeeft, rapporteert Coca-cola zijn resultaten na zijn meer gediversifieerde broer Pepsico (frisdranken maar ook snacks). En zoals het met broers gaat is het ook tegen elkaar op, om ter beste rapport. Deze keer wint Coca-Cola het pleit. Hoewel je het niet zo eenvoudig één op één mag vergelijken, ziet analist Tom dat Coca-Cola’s rapport deze keer net dat meer 9’s bevat. Coca-Cola heeft namelijk sterke resultaten wat betreft omzetgroei en brutomarge. Ook hun vooruitzichten voor 2024 zijn positief.
Details
Het was uitkijken naar de resultaten van Coca-Cola, nadat er bij Pepsico gemengde resultaten waren. Bij Coca-Cola kunnen we nu meer spreken over goed gevoel over de gehele lijn.
Het organisch groeicijfer bij Coca-Cola blijft stijgen met 12%, wat 3% hoger is dan verwacht werd. En als je dit vergelijkt met het organische groeicijfer van Pepsico, dat net wat tegenviel met 4.5%, lijkt dit toch wel zeer goed te ogen. De cijfers mag je niet zo eenvoudig 1-op-1 vergelijken. Beide bedrijven hanteren namelijk een andere manier van rapportering van bv. hyperinflatie. Deze was in Argentinië vorig kwartaal bijzonder hoog en dit speelde rapporteringsgewijs in het voordeel van Coca-Cola. Hierdoor vlakt het verschil in relatieve termen wat af, maar niettemin doet Coca-Cola op dit vlak toch beter dan zijn Pepsico. Bij Coca-Cola waren de volumes zeer positief. Waar Coca-Cola het bottelen achter zich heeft gelaten, moet dit nu in termen van verkochte concentraat ampullen worden gemeten. Deze groeide met 3%, wat boven verwachtingen uit kwam. Verder bleef ook Coca-Cola, vergelijkbaar met Pepsico, zijn prijzen verder verhogen. Deze stegen op jaarbasis met 9%.
Regionaal bekeken, doen alle regio’s het beter dan verwacht wat betreft organische verkoopsgroei:
- Noord-Amerika 7% <-> verwachting 4.2%
- Latijns Amerika 18% <-> verwachting 14.2%
- Hier zie je dus ook het hyperinflatoire gegeven van Argentinië in terugkomen.
- EMEA 25% <-> verwachting 14.6%
- ASPAC 12% <-> 4.7%
Bij Coca-Cola bedraagt de brutomarge 57.8%, 0.6% hoger dan verwacht. De nettomarges daarentegen liggen in lijn met de verwachtingen. Dit komt doordat Coca Cola haar marketingkosten procentueel per verkocht item meer verhoogde dan verwacht. Het eindresultaat is dat de winst per aandeel in lijn ligt met verwachtingen en uitkwam op 0.49 USD per aandeel.
Ook qua vooruitzichten voor 2024 scoort Coca-Cola positief. Zo verwachten ze dat ook doorheen 2024 hun operationele verkoopscijfers verder zullen groeien met 6-7%. Dit kwam uit boven de initiële verwachting die lag op ongeveer 6%. Wat betreft hun winstcijfers, deze zijn in lijn met gemiddelde analistenverwachtingen. Zo komen ook zij uit op een verwachte winstgroei van 4-5%. Een negatievere wisselkoers zou wel nog een impact kunnen hebben.
KBC Securities over Coca-Cola
Coca-Cola’s cijfers bevestigden de thesis van het bedrijf dat , net als Pepsico, hun merk nog veel groeipotentieel bevat. Ongeacht geopolitieke problemen en ongeacht (gelimiteerde) macro-economische scenarios blijven hun merken zeer gewild over de hele wereld. Deze keer won Coca-Cola met Pepsico wat betreft hun verkoopcijfers, maar Pepsico deed het qua winstcijfer net iets beter. Analist Tom blijft positief voor beide namen. Wat Coca-Cola betreft, herhaalt Tom zijn 'Kopen’-aanbeveling met als ongewijzigd koersdoel 71USD.
