wo. 29 jan 2025

DEME kondigde aan dat het een omvangrijk contract heeft binnengehaald om de connectiviteit en operationele capaciteit van Le Havre's Port 2000 te verbeteren. Dit contract vertegenwoordigt een waarde tussen 50 en 150 miljoen euro en is een samenwerking met Terelian (onderdeel van Vinci). Het project zal een nieuwe toegang creëren via een kanaal van 1.800 meter lang, beschermd door een golfbreker. Hoewel dit project niet het grootste contract is, toont het opnieuw DEME's kracht in de havensector om de groeiende maritieme handel te ondersteunen.
Dit contract voor de bouw van een toegangskanaal dat de haven van Le Havre verbindt met de Seine, betekent een terugkeer naar Le Havre voor DEME, aangezien het bedrijf een sleutelrol speelde bij de oorspronkelijke bouw van Port 2000. Port 2000 kan 's werelds grootste schepen ontvangen en dient als een belangrijk knooppunt voor internationale handel en logistiek binnen het
HAROPA havennetwerk, inclusief de havens van Le Havre, Rouen en Parijs. Door Port 2000 te verbinden met de historische haven en het Seine-bekken beoogt dit project (bekend als La Chatière) bij te dragen aan de ambities van Frankrijk om de binnenvaart en duurzaam vervoer over water te promoten. DEME zal verschillende baggerschepen uit haar vloot inzetten. De voorbereidingen zijn in volle gang en de voltooiing van het project is gepland voor begin 2028.
De analist van KBC Securities, Guy Sips, behoudt zijn kopen-aanbeveling en koersdoel van 175 euro.


