vr. 25 jul 2025

LVMH?
LVMH is de wereldmarktleider voor luxegoederen met een ruim gamma van producten zoals lederwaren, modeartikelen, juwelen, horloges, cosmetica, champagne en sterke dranken. De productenportefeuille bevat onder meer Louis Vuitton, Givenchy, Dior, Moët & Chandon, Dom Perignon, Hennessy, Bulgari, Tag Heuer en Sephora.
LVMH blijft mee vasthangen in de hoek waar de klappen vallen, ook hun laatste resultaten konden niet overtuigen:
- De omzet daalde verder met 4%, wat wel in lijn lag met waar analisten voor hadden gevreesd.
- Vooral hun lederwarendivisie zien we als een negatieve uitschieter met een daling van 9%. Dit is slechter dan de 5% daling in het eerste kwartaal.
- Japan, Europa werden negatief getroffen door minder Chinese consumenten en een 'duurdere' munt.
- LVMH's winst (EBIT) cijfer kwam wel 2% boven verwachtingen uit, door kostenbesparingen en efficiëntieverbeteringen. Deze verbeteringen zien we ook terugkomen in een zeer sterke vrije kasstroomgeneratie van 4 miljard euro welke 29% hoger ligt dan vorig jaar (lagere kapitaal uitgaven is hier de grote drijver).
- Naar de toekomst toe wijst CFO Cabanis erop dat de groep ook in de tweede helft negatieve wisselkoerseffecten verwacht (euro veel duurder dan dollar). Daarnaast wijst ze er op dat ook het macro economische gegeven nog enige tijd kan blijven wegen op de luxe consument.

KBC Securities over LVMH
De luxemalaise is reeds in geuren en kleuren uitgelegd en de hoop van KBC Securities +- 6 maanden geleden dat het ergste achter de rug lag, bleek niet geheel correct te zijn. Hoewel een zestal maand geleden er een korte piek was in Chinese luxeverkopen rond hun nieuwjaar ziet de analist van KBC Securities , Tom Noyens, dat deze consumenten hierna toch opnieuw hun broeksriem hebben aangetrokken. Al bij al komen de cijfers grotendeels wel uit in lijn met de vrees die er leefde, maar de daling van 9% in hun lederwaren divisie is toch een sterk negatief punt. Het is deze divisie die voornamelijk de groep in mindere dagen moet trekken. Dat deze divisie nu onder verwachtingen presteerde geeft aan dat de luxe malaise breed gedragen wordt.
Er zijn echter ook enkele positieve punten terug te vinden in het rapport. Zo is er 'eindelijk' verbetering in hun alcoholische drankendivisie. Deze heeft nu enkele heel negatieve kwartalen achter de rug en Tom ziet dat de krimp nu is teruggezakt tot slechts 4%. Daarnaast ziet hij ook dat de groep werk maakt van efficiëntieverbeteringen en kostenbesparingen. Hierdoor ziet Tom hun winstcijfer wel nog licht boven verwachtingen uitkomen.
Het is zeer moeilijk voorspellen wanneer er opnieuw een stijging zal te zien zijn in de luxesector. Veel factoren spelen een rol zowel op het vlak van wisselkoersen als op het vlak van Amerikaanse/Chinese consumenten. Tot op heden werd Tom telkens grotendeels teleurgesteld waardoor hij nu aankijkt tegen een koers zonder luxestatus.
Tom verwacht een sterke heropleving bij verbetering in één van voorgaande punten. Daarom blijft hij ook vasthouden aan zijn kopen-aanbeveling doordat hij ziet dat de huidige koers geen correcte weergave is van de sterktes die het bedrijf nog steeds bezit, ondanks de huidige luxe malaise.
Tom verlaagt zijn koersdoel naar 660 euro met een kopen-aanbeveling.