di. 7 mrt 2023
9:45

Zalando voorzichtig over vooruitzichten na magere groei in 2022
- Zalando's vooruitzichten voor 2023 zijn voorzichtig nadat Europa's grootste onlinemoderetailer dinsdag de ondergrens van zijn doelbereik voor het hele jaar raakte, verwijzend naar een moeilijker economisch klimaat sinds de coronaviruspandemie. Het bedrijf meldde voor 2022 een omzet van 10,34 miljard euro (11,05 miljard dollar), 0,1% minder dan een jaar eerder en in lijn met de bijgewerkte verwachtingen van november, en zei dat het nu een omzetbereik van min 1% tot plus 4% verwacht voor 2023. Zalando zei dat het zich zou blijven richten op het verbeteren van de winstgevendheid in 2023, onder andere door het schrappen van enkele honderden banen.
Tanzania rondt onderhandelingen af met Shell en Equinor over LNG-project
- De onderhandelingen tussen Tanzania, Equinor en Shell over de bouw van een terminal voor vloeibaar aardgas (LNG) ter waarde van 30 miljard dollar zijn afgerond en de contractvoorbereidingen zijn aan de gang, aldus het Tanzaniaanse ministerie van Energie. De ontwikkeling van Tanzania's enorme offshoregasvoorraden is jarenlang opgehouden door vertragingen in de regelgeving. Afgelopen juni hebben de drie betrokken partijen een kaderovereenkomst ondertekend om de start van de bouw van het project dichterbij te brengen. De regering streeft naar een definitief investeringsbesluit voor de installatie in 2025.
Henkel verliest momentum in 2023 na verkoopsprong
- Henkel zei dinsdag dat het verwacht dat een tragere industriële en consumentenvraag de omzetgroei dit jaar zal inperken, nadat prijsverhogingen de organische omzet in 2022 met 8,8% hielpen stijgen. Het consumptiegoederenbedrijf voorspelde dat de organische verkoop tussen 1% en 3% zal groeien vanaf de 22,39 miljard euro (23,91 miljard dollar) die in 2022 werd bereikt. Ondanks de omzetstijging boekte Henkel een daling van de aangepaste winst voor rente en belasting (EBIT) met 13,7% tot 2,3 miljard euro in 2022, grotendeels als gevolg van hogere materiaalprijzen en logistieke kosten en stijgende energieprijzen. Maker van Persil-wasmiddelen en Schwarzkopf-haarverzorgingsproducten zei dat het zich dit jaar zou concentreren op efficiëntie en streeft naar een aangepast rendement op de omzet van 8,1% in 2022 tot 10- 12%. Henkel zei dat het van plan is een ongewijzigd dividend voor te stellen van 1,85 euro per preferent aandeel en 1,83 euro per gewoon aandeel voor 2022.
Lindt & Spruengli stelt dividendverhoging voor nadat omzet en winst in 2022 stegen
- Bij Lindt & Spruengli steeg dat winst in 2022. De Zwitserse chocolademaker stelde dinsdag ook een hogere dividenduitkering voor, ondanks een moeilijk jaar waarin inflatoire prijsstijgingen het consumentenvertrouwen in belangrijke markten temperden. Het nettoresultaat steeg tot 569,7 miljoen Zwitserse frank en overtrof daarmee de 566 miljoen frank die analisten van de Zuercher Kantonalbank hadden voorspeld.
HelloFresh verwacht kernwinst in 2023 van 460-540 miljoen euro
- HelloFresh voorspelt dat haar kernwinst voor 2023 boven de cijfers van vorig jaar zal uitkomen, maar onder de marktverwachtingen, omdat de Duitse maker van maaltijdpakketten zich richt op het versterken van zijn klantenbestand te midden van zorgen over hogere voedsel- en energierekeningen. Het bedrijf ziet een aangepaste kernwinst (AEBITDA) van 460 tot 540 miljoen euro in 2023, vergeleken met de raming van analisten van 547 miljoen euro. HelloFresh had, net als andere spelers in de sector, geprofiteerd van een plotselinge piek in de vraag tijdens de COVID-19-pandemie, maar wordt nu geconfronteerd met hogere marketingkosten nu het probeert klanten te behouden tegen de achtergrond van heroplevende economieën en afnemende consumentenbestedingen. Het aantal actieve klanten daalde in het vierde kwartaal met 1,5% tot 7,1 miljoen op jaarbasis, en daalde ook ten opzichte van de 8 miljoen in het voorgaande kwartaal.