do. 22 feb 2024
10:03

Puike resultaten bij Danone
- Danone: de Franse voedingsgroep dikte de omzet in 2023 aan met 7% tot 27,62 miljard euro, wat aan de bovenkant van de 6% à 7% groei ligt. De operationele marge steeg van 12,2% naar 12,6%. De groeiverwachting voor 20024 ligt lijn met de analistenverwachtingen.
Inditex breidt het Gen-Z-merk Lefties verder uit
- Inditex: de Zara-eigenaar breidt zijn laaggeprijsde Gen Z-gerichte merk Lefties uit om de Chinese rivaal Shein tegen te gaan. De snelle groei van Shein, een onlinemarktplaats zonder fysieke winkels, zet retailers als Inditex en het Zweedse H&M onder druk om manieren te vinden om op de budgetprijzen te reageren. De uitbreiding van Lefties laat zien dat Inditex voet aan de grond wil krijgen in het goedkope segment van de markt, ook al heeft het bedrijf met succes de winst bij Zara vergroot.
Nestle mist de organische verkoopramingen voor het hele jaar
- Nestle: het Zwitserse bedrijf meldt een organische omzetgroei over het hele jaar die iets onder de verwachtingen lag, nadat 's werelds grootste bedrijf in verpakte voedingsmiddelen de prijzen bleef verhogen, wat sommige consumenten ertoe aanzette zich tot concurrerende merken te wenden. De nettowinst van Nestle steeg wel scherp met ongeveer 20% tot 11,2 miljard Zwitserse frank.
De winsten van AXA missen de prognoses door hogere kosten
- AXA: de Franse verzekeraar rapporteerde iets lager dan verwachte jaarwinsten, omdat hogere schuldenlasten en investeringen in technologie zorgden voor een stijging van de inkomsten. De onderliggende winst voor het hele jaar 2023 is met 5% gestegen ten opzichte van een jaar eerder tot 7,6 miljard euro. Dat was in lijn met de eigen richtlijnen van AXA, maar lager dan de gemiddelde analistenverwachting van 7,69 miljard euro.
Heidelberg ziet bouwactiviteit toenemen
- Heidelberg: het bouwbedrijf zei dat de bedrijfswinst in 2024 verder zou kunnen stijgen na vorig jaar een record te hebben bereikt, aangezien 'het verwacht dat de bouwvraag zal stabiliseren. De groep verwacht een resultaat uit de huidige activiteiten van 3,0 miljard tot 3,3 miljard euro, vergeleken met een analistenconsensus van 3,1 miljard.
Accor overtreft de jaarlijkse kernwinstvoorspelling
- Accor: Europa's grootste hotelgroep meldt een groter dan verwachte sprong in de jaarlijkse kernwinst, gestimuleerd door sterke prestaties in al zijn markten. Accor is optimistisch voor 2024, aangedreven door grote internationale evenementen. De sector blijft profiteren van de post-pandemische hausse in het vrijetijdsverkeer, ondanks de inflatie en de heropleving van de angst voor een recessie in Europa, terwijl het zakenreizen zich geleidelijk herstelt.
Mercedes-Benz waarschuwt voor handelsspanningen
- Mercedes-Benz: de autobouwer voorspelt lagere rendementen op de verkopen in 2024 voor de auto- en bestelwagendivisie en waarschuwde voor de “uitzonderlijke” onzekerheid veroorzaakt door conflicten in het Midden-Oosten en Rusland en spanningen tussen China en de VS. Knelpunten in de toeleveringsketen voor cruciale onderdelen blijven “een significante risicofactor”, aldus Mercedes-Benz in een verklaring. De groepswinst vóór rente en belastingen daalde van 20,5 miljard euro vorig jaar naar 19,7 miljard euro, ondanks een stijging van de omzet met 2%.
Repsol wil tegen 2027 tot 10 miljard euro teruggeven aan aandeelhouders
- Repsol: De Spaanse oliemaatschappij zal de aandeelhouders de komende drie jaar tot 10 miljard euro uitkeren via dividenden en terugkopen. Het Spaanse bedrijf sluit zich aan bij andere grote oliemaatschappijen en biedt recordrendementen aan aandeelhouders, ondanks een scherpe daling van de winst ten opzichte van recordniveaus in 2022, toen de olie- en gasprijzen enorm stegen na de Russische invasie van Oekraïne.