vr. 17 okt 2025

Smiths Group verkoopt interconnect-divisie aan Molex voor 1,3 miljard pond
- De Britse industriële groep verkoopt zijn interconnect-divisie aan Molex Electronic voor 1,3 miljard pond, onder druk van activistische aandeelhouder Engine Capital. De divisie, goed voor 13 procent van de groepsomzet, produceert onder meer antennesystemen en satellietcommunicatie en telt vestigingen in 12 landen. Molex, onderdeel van Koch Industries, wil hiermee zijn defensie- en luchtvaartactiviteiten uitbreiden. Smiths Group werkt ook aan de verkoop of afsplitsing van zijn detectiedivisie en zal op 19 november toelichting geven over het gebruik van de verkoopopbrengst.
Vienna Insurance Group neemt Nuernberger volledig over voor 1,38 miljard euro
- De Oostenrijkse verzekeraar neemt Nuernberger Beteiligungs AG volledig over voor 1,38 miljard euro in cash. Het bod van 120 euro per aandeel ligt ongeveer 15 procent boven de laatste slotkoers van Nuernberger en volgt op druk van activistische aandeelhouder 7Square om alternatieve biedingen te overwegen. Grote aandeelhouders zoals Munich Re en Swiss Re, goed voor 64,4 procent van de aandelen, hebben ingestemd met de verkoop. VIG wil de sterke merkidentiteit van Nuernberger behouden via zijn multimerkstrategie.
EssilorLuxottica boekt recordomzet dankzij slimme brillen en AI-integratie
- De Franse brillenproducent boekte in het derde kwartaal een recordomzet van 6,9 miljard euro, ruim boven de gemiddelde analistenverwachting. De verkoop van slimme brillen, waaronder de Ray-Ban Meta-modellen, stuwt de groei en leidt tot een versnelde uitbreiding van de productiecapaciteit tot 10 miljoen stuks per jaar. In de VS verhoogde het bedrijf de prijzen als reactie op invoerheffingen, al was dit niet de belangrijkste groeifactor. De nieuwste modellen combineren AI-functies met een ingebouwd scherm en een polsband die handgebaren omzet in commando’s.
Roche biedt griepmedicijn Xofluza rechtstreeks aan tegen verlaagde prijs
- De Zwitserse farmaceut biedt zijn griepmedicijn Xofluza voortaan rechtstreeks aan consumenten aan voor een verlaagde prijs van 50 dollar, 70 procent onder de officiële lijstprijs. De verkoop verloopt via Alto Pharmacy en Mark Cuban Cost Plus Drug Company, met levering op dezelfde dag, maar niet via grote ketens zoals CVS. De maatregel komt er onder druk van de Amerikaanse regering, die geneesmiddelenprijzen wil verlagen en directe verkoopkanalen stimuleert. Analisten verwachten dat Xofluza dit jaar 340 miljoen dollar aan omzet zal genereren.
ASOS wordt juridisch vervolgd door Duitse fiscus wegens douaneschuld
- De Britse fastfashionretailer wordt door de Duitse belastingdienst juridisch vervolgd wegens onbetaalde douanerechten. De zaak betreft douaneaangiften van ASOS-zendingen over de Duitse grens gedurende meerdere jaren, met een initiële claim van tientallen miljoenen euro. ASOS verwacht dat het bedrag zal dalen na het indienen van bijkomende informatie. Het bedrijf kampt met zwakke consumentenvraag en intense concurrentie van Chinese spelers, en waarschuwde eerder dat de jaaromzet onder de verwachtingen zal uitkomen.
Porsche kiest opvolger voor CEO Oliver Blume na zwakke prestaties in China
- De Duitse sportwagenfabrikant heeft volgens Bild een opvolger gekozen voor CEO Oliver Blume, die sinds 2015 aan het roer staat. Blume combineert sinds 2022 ook de rol van CEO bij Volkswagen, maar staat onder druk door tegenvallende prestaties van Porsche, vooral in China. De verkoop in China daalde met 26% in de eerste drie kwartalen van 2025, doordat consumenten lokale elektrische alternatieven zoals BYD en Xiaomi verkiezen. De raad van toezicht van Porsche zal binnenkort stemmen over de benoeming van de nieuwe CEO.
Merck KGaA sluit akkoord met VS over kortingen op IVF-medicatie
- De Duitse farmaceut heeft een akkoord bereikt met de Amerikaanse regering om kortingen te geven op IVF-medicatie in ruil voor bescherming tegen toekomstige tarieven. Via dochterbedrijf EMD Serono zullen Gonal-f, Ovidrel en Cetrotide rechtstreeks aan consumenten worden verkocht met een gecombineerde korting van 84 procent. De deal omvat ook een belofte om nieuwe geneesmiddelen in de VS aan te bieden tegen prijzen die gelden in andere ontwikkelde landen. Merck investeert in Amerikaanse productie en onderzoek en plant een versnelde goedkeuringsaanvraag voor Pergoveris via een nieuw FDA-programma.
Volvo verlaagt vooruitzichten voor Amerikaanse markt door zwakke vraag
- De Zweedse vrachtwagenbouwer boekte in het derde kwartaal een bedrijfswinst (EBIT) van 11,7 miljard Zweedse kroon, in lijn met de gemiddelde analistenverwachting. Door een zwakkere vraag in Amerika verlaagde Volvo zijn vooruitzichten voor de Noord-Amerikaanse markt, terwijl het Europese perspectief stabiel blijft. De Amerikaanse markt voor langeafstandstransport zit in een recessie, met dalende volumes en prijzen, en onzekerheid over emissieregels en tarieven. Volvo is goed gepositioneerd om handelsbarrières te weerstaan, aangezien het zijn Amerikaanse trucks lokaal produceert.
BBVA ziet vijandig overnamebod op Sabadell stranden ondanks strategisch plan
- De Spaanse bank zag zijn vijandige overnamebod van 16,32 miljard euro op Sabadell stranden, voor de tweede keer in vijf jaar. Slechts 25,47% van de Sabadell-aandeelhouders stemde in met het bod, wat lager was dan verwacht en een verrassing voor analisten en beleggers. BBVA herbevestigde zijn strategisch plan met een winstdoel van 48 miljard euro en een aandeelhoudersuitkering van 36 miljard euro tegen 2028. Vanaf 31 oktober hervat BBVA de aandeelhoudersvergoedingen met een aandeleninkoop van 1 miljard euro en een interim-dividend van 0,32 euro per aandeel, gevolgd door een bijkomend inkoopprogramma na goedkeuring door de ECB.
Yara verhoogt bedrijfskasstroom (EBITDA) dankzij hogere prijzen en kostenbesparingen
- De Noorse meststoffenproducent is actief wereldwijd en boekte in het derde kwartaal een bedrijfskasstroom (EBITDA) van 804 miljoen dollar, een stijging ten opzichte van 585 miljoen dollar een jaar eerder. Dit resultaat lag 3 procent boven de gemiddelde analistenverwachting van 781 miljoen dollar. De winstgroei is te danken aan hogere prijzen en kostenbesparingen.
Hermès neemt afscheid van Véronique Nichanian na 37 jaar creatieve leiding
- Het Franse luxemerk is actief in Europa en Noord-Amerika en ziet artistiek directeur Véronique Nichanian vertrekken na 37 jaar aan het roer van de mannencollecties. Haar afscheid past in een bredere wissel van creatieve leiding binnen de sector, waar merken als Chanel en Dior ook nieuwe ontwerpers aantrekken. Nichanian, sinds 1988 verantwoordelijk voor de mannenmode bij Hermès, toont haar laatste collectie in januari. Ondanks de sectorbrede terugval blijft Hermès groeien dankzij de aanhoudende vraag naar iconische handtassen zoals de Birkin.