• NL
  • FR
BoleroPowered by KBC
menu

Orderdesk: 02 303 33 00

Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
  • Analyse en InzichtAnalyse en Inzicht
  • PlatformenPlatformen
    • Bolero
    • Mobile
  • Markten en ProductenAanbod
    • Markten
    • Producten
  • Events en OpleidingenEvents
    • Opleidingen
  • AcademyAcademy
    • Producten
    • Platformen
    • Strategie & Analyse
  • TarievenTarieven
  • SupportSupport
    • Documentcenter
    • Veelgestelde vragen
    • Lexicon
Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
  • Bolero blog

  • Topic

  • Topic

  • Meest verhandelde ETF's van 2024

  • De wereld van ETF's

  • Bolero Live

  • Onze analisten

  • Beursboeken in de kijker

Als belegger wilt u niets missen van het financiële nieuws en de beursactualiteit. In deze blog volgt u elke dag van dichtbij op wat er reilt en zeilt op de financiële markten en krijgt u meteen de nodige duiding. 

Bijdragen

Deze blog komt tot stand dankzij bijdragen van de analisten van KBC Asset Management, KBC Securities, KBC Market Research en de economen, contentmanagers van Bolero en aandelenstrategen van KBC Groep:

Allison Mandra, Andrea Gabellone, Benjamin Wolff, Bérangère Bivort, Bernard Keppenne, Cora Vandamme, Dieter Guffens, Dirk Thiels, Ellen Van Tongelen, Guy Sips, Hans Dewachter, Jacob Mekhael, Jo Elsocht, Johan Van Gompel, Joren De Mesmaeker, Joris Franck, Kurt Ruts, Kristof Samoy, Laurent Convent, Lieven Noppe,
Livio Luyten, Lynn Hautekeete, Mathias Janssens, Mathias Van der Jeugt, Marion Geubel, Michiel Declercq, Peter Wuyts, Philippe Delfosse, Siegfried Top, Thibault Leneeuw, Thomas Couvreur, Thomas Vranken, Tom Noyens, Tom Simonts, Wim Hoste en Wim Lewi.

Disclaimer

Deze publicatie van KBC Bank N.V. (Bolero) wordt uitsluitend ter informatie verstrekt en is niet bedoeld als een specifiek en persoonlijk beleggingsadvies, een aanbieding of een uitnodiging tot een aanbieding, om de hierin vermelde financiële producten te kopen of te verkopen, noch onafhankelijk onderzoek op beleggingsgebied.

De dienstverlening die Bolero verschaft, is niet op beleggingsadvies gebaseerd. Bolero is het orderuitvoeringsplatform van KBC Bank N.V. waarmee transacties in ‘niet-complexe’ financiële producten (in de zin van MiFID II) doorgaan op basis van ‘loutere uitvoering’ (“execution only”). Bolero voert geen ‘passendheidstoetsing’ uit bij transacties in niet-complexe financiële producten. De belegger die van deze dienstverlening gebruik maakt, beschikt dus niet over de bescherming van de toepasselijke gedragsregels. Transacties in ‘complexe’ financiële producten (in de zin van MiFID II) kunnen pas uitgevoerd worden na een succesvolle passendheidstoetsing.  Transacties via Bolero gebeuren altijd op initiatief van de belegger. 

Bij het uitvoeren en/of doorgeven van transacties van beleggers houdt Bolero geen rekening met de daarmee verband houdende fiscale, juridische of boekhoudkundige aspecten van deze transacties, verstrekt zij geen advies met betrekking tot dergelijke aspecten en kan zij daarvoor derhalve niet aansprakelijk worden gesteld.

Beleggen in financiële producten houdt  risico’s in. Beleggers moeten in staat zijn om het economische risico van een belegging te dragen en het belegde kapitaal geheel of gedeeltelijk te verliezen.

Copyright © KBC Bank NV/Bolero. Alle rechten voorbehouden. Deze informatie mag op geen enkele manier gepubliceerd, herschreven of heruitgegeven worden in eender welke vorm.

Deze blog bevat publicaties van KBC Securities NV (https://research.kbcsecurities.com/portal/portal.html#!/disclosures), KBC Asset Management NV (https://www.kbc.be/particulieren/nl/juridische-info/documentatie-beleggen.html#aandelen) en KBC Economics (https://www.kbc.com/nl/economics.html). Voor de externe bronnen raadpleegt Bolero verschillende nieuwssites. De bijdragen worden geselecteerd op basis van recente, concrete gebeurtenissen en publicaties. De redactie wordt verzorgd door Tom Simonts (KBC Securities) en door Jo Elsocht, Joren De Mesmaeker, Jens Meersman, Ellen Van Tongelen en Philippe Delfosse (marketing team Bolero, KBC Bank NV). KBC Bank staat onder toezicht van de FSMA.

vr. 9 jun 2023

12:50

Ford en GM kiezen voor Tesla-paal

Deel deze pagina:

  • Tweet
  • Share
  • Share

Opmerkelijk nieuws in EV-land. En dan vooral in de VS waar, na Ford, ook General Motors (GM) een deal heeft gesloten met Tesla om aansluiting te krijgen bij diens toonaangevend Supercharger Network. Daarmee zitten de drie grootste Amerikaanse producenten voortaan op dezelfde lijn en kunnen flink wat kosten uitgespaard worden. Musk hoopt alvast dat zijn NCAS de standaard wordt in Noord-Amerika. De deals zetten daarbij meteen ook stevige druk op de plannen van de regering Biden en op startups die voor het Combined Charging System (CCS) gingen.

NACS

Elon Musk en Jim Farley, CEO van Ford, kondigden eind mei aan dat de stekkerwagens van Ford vanaf 2024 ook het oplaadnetwerk van Tesla zullen kunnen gebruiken. Dat telt momenteel in Noord-Amerika 12.000 zogeheten Superchargers. Amper twee weken later kwam de CEO van GM, Mary Barra, met hezelfde plan. GM zei dat het vanaf 2025 zijn EV's zal uitrusten met connectoren die gebaseerd zijn op het ontwerp van de Tesla North American Charging Standard (NACS). Volgend jaar kunnen huidige eigenaars van GM EV’s dankzij adapters de Tesla-snelladers gebruiken in Noord-Amerika.

GM en Ford gokken erop dat door toegang te geven tot het uitgebreide en gewaardeerde snellaadnetwerk van Tesla, klanten minder geneigd zullen zijn om een Tesla te kopen. Daar tegenover staat wel het risico dat, als ze meer in contact komen met Tesla, ze misschien bij een volgende aankoop voor het iconische merk zullen kiezen. Vraag is ook in hoeverre Tesla zijn concurrentieel voordeel, afkomstig van het tot dusver onnavolgbaar Supercharger netwerk, niet prijsgeeft door iedereen toe te laten. Ondertussen investeerde Tesla alvast stevig in zijn netwerk.

CCS

De alliantie tussen Tesla, GM en Ford zet druk op andere autofabrikanten en onafhankelijke laadnetwerkbeheerders die de CCS-standaard hebben overgenomen. Een Amerikaanse overstap naar de standaard van Tesla kan lastig zijn voor concurrerende fabrikanten van laadstations die zich al aan het vestigen zijn in de Verenigde Staten om apparatuur te maken die voldoet aan de CCS-normen. "Het maakt het veel waarschijnlijker dat NACS het in Noord-Amerika wint van CCS," zegt David Whiston van Morningstar Research aan Reuters. Andere aanbieders van oplaadstations kunnen nog steeds de CCS-standaard gebruiken en vertrouwen op adapters om Tesla-, Ford- en GM-voertuigen te bedienen, voegde hij eraan toe.

Volgens een analyse van de collega’s van Reuters houdt een huidige zwakke CCS-oplaadinfrastructuur in de VS, die volgens velen inefficiënt of soms onbruikbaar is, EV’s tegen. Maar het installeren en onderhouden van een oplaadnetwerk is kapitaalintensief en aangezien EV vorig jaar slechts 6% van de nieuwe autoverkopen in de VS vertegenwoordigden, is het moeilijk om geld te verdienen met opladen. De meeste autofabrikanten hebben geen eigen oplaadnetwerk opgezet. GM liet alvast weten dat de oplaaddeal het bedrijf 400 miljoen dollar zal besparen.

Die financiële druk kan alleen maar toenemen als meer bedrijven Tesla gaan gebruiken als de oplaadstandaard voor de sector, waardoor meer deals mogelijk worden, zoals de overname van Volta door Shell ter waarde van 169 miljoen dollar eerder dit jaar of de overname van AMPLY Power door BP eind 2021.

Biden

En dan is er nog het plan van de regering Biden. Die stelde de goedkeuring van een concurrerende CCS-standaard (gecombineerd laadsysteem) als voorwaarde voor bedrijven om in aanmerking te komen voor miljarden dollars aan federale subsidies voor nieuwe laadstations op zo'n 12.070 km van de drukste wegen in het land. Verkeersminister Pete Buttigieg vertelde CNBC na de Ford-Tesla deal echter dat de industrie uiteindelijk zal convergeren naar één systeem, maar dat adapters kruisgebruik mogelijk zullen maken.

Europa

Bewust van de overheidsdruk raakte begin dit jaar bekend dat Tesla een deel van zijn netwerk in Noord-Amerika zou open stellen voor andere merken, naar analogie van Europa waar de groep ook al CCS-laders op zijn netwerk moest accepteren. Het Model 3 van Tesla bedoeld voor verkoop in Europa werd trouwens onmiddellijk al uitgerust met een CCS-connector, terwijl oudere modellen een retrofit kregen.

Naar overzicht
Beleg online met inzicht
Word gratis klantJe gratis BeursintroClient login
Analyse en Inzicht
  • Analisten
  • Bolero Blog
Platformen
  • Bolero
  • Mobile
Markten en Producten
  • Markten
  • Producten
Events en Opleidingen
  • Events
  • Opleidingen
Academy
  • Producten
  • Platformen
  • Strategy & Analyse
Tarieven
  • Tarieven
Support
  • Algemene voorwaarden
  • Documentcenter
  • Lexicon
  • Veelgestelde vragen
  • Klachten
  • FAQ: MiFID II
Over Bolero
  • Bolero vandaag
  • Relatie KBC & Bolero
  • Nieuws
  • Werken bij Bolero
Award

Ontdek ook:

Bolero Crowdfunding

  •   Home
  • Analyse en Inzicht
  • Platformen
  • Markten en Producten
  • Events en Opleidingen
  • Academy
  • Tarieven
  • Support
Powered by KBC }}

Powered by KBC

  • © Bolero 2025
  • Privacy statement
  • Juridische voorwaarden
  • Sitemap