vr. 24 okt 2025
Heineken presenteert EverGreen 2030-doelstellingen, 2025 blijft overgangsjaar

*BEIA staat voor "before exceptional items and amortisation", of in het Nederlands: vóór uitzonderlijke elementen en afschrijvingen. Het is een aangepaste winstmaatstaf die bedrijven zoals Heineken gebruiken om hun onderliggende operationele prestaties beter weer te geven.
**CAGR staat voor Compound Annual Growth Rate, oftewel samengestelde jaarlijkse groeivoet. Het is een veelgebruikte financiële maatstaf om de gemiddelde jaarlijkse groei van een waarde (zoals omzet, winst of belegging) over een bepaalde periode te berekenen, waarbij rekening wordt gehouden met samengestelde groei. CAGR geeft aan hoeveel een waarde gemiddeld per jaar groeit, alsof die groei elk jaar gelijkmatig zou zijn, zelfs als de werkelijke groei per jaar fluctueert.
Marktfundamenten: groei blijft beperkt
De bierdivisie groeide tussen 2010 en 2019 met ongeveer 1% per jaar, maar kende daarna een lichte daling door COVID-19, inflatie en FX-volatiliteit (wisselkoersvolatiliteit), vooral in Afrikaanse markten die belangrijk zijn voor Heineken. Ondanks een daling in geclaimde alcoholpenetratie* in mature markten, bleef de werkelijke penetratie stabiel. Heineken verwacht dat de bierdivisie op volumebasis met circa 1% zal groeien en op waardebasis met 3%, waarbij het bedrijf boven de markt wil presteren.
*Geclaimde alcoholpenetratie verwijst naar het percentage van de bevolking dat aangeeft alcohol te consumeren, meestal op basis van enquêtes of zelfrapportage. Het gaat dus om wat mensen zeggen dat ze doen, niet om wat ze daadwerkelijk doen.
Scherpere marktsegmentatie
Heineken deelt zijn markten op in archetypes (volgens een bepaald profiel) met gedifferentieerde strategieën. 17 focusmarkten krijgen prioriteit voor kapitaalallocatie, waaronder landen waar Heineken marktleider is (India, Vietnam, Nigeria, Ethiopië, UK, Frankrijk, Italië, Spanje, Maleisië, Myanmar, Indonesië, Panama, Rwanda) of uitdager (Mexico, Brazilië, Zuid-Afrika en US Premium). Onderpresterende markten worden kritisch bekeken: fixen, samenwerken of verlaten is het credo.
Merk- en productfocus
De focus ligt op premium- en mainstreambier, Lono en Beyond Beer. Heineken concentreert zich op 5 wereldwijde merken (Heineken, Amstel, Desperados, Tiger, Birra Moretti) en 25 lokale merken, die samen 80% van het marketingbudget krijgen. Het aantal merken waarin geïnvesteerd wordt, daalt tegen 2030 met circa 25%. De marketingratio* stijgt naar meer dan 10% van de omzet.
*De marketingratio geeft aan hoeveel procent van de omzet een bedrijf besteedt aan marketing en verkoopactiviteiten.
Productiviteit en digitalisering
Om de jaarlijkse besparingen van 400 tot 500 miljoen euro te realiseren, verdubbelt Heineken de omvang van Heineken Business Services* (HBS) en investeert meer dan 1 miljard euro in zijn Digital Backbone** (DBB). Deze initiatieven moeten lokale teams ontlasten en processen standaardiseren, ondersteund door AI. Hierdoor kan de capex (investeringsuitgaven) dalen naar 7 à 8% van de omzet, tegenover circa 8,2% onder EverGreen 2025 en 9% historisch.
* interne dienst van Heineken die zich richt op shared services en procesoptimalisatie. Doel: standaardiseren en centraliseren van ondersteunende processen zoals financiën, HR, IT, bevoorradingsketen en procurement (aankooen van goederen, diensten of grondstoffen).
** Dit is het digitale fundament van Heineken, een platform dat AI-gedreven processen ondersteunt (bijvoorbeeld planning, route-to-consumer, supply chain), standaardisatie en automatisering mogelijk maakt over alle markten heen.

KBC Securities over Heineken
Volgens Wim Hoste blijft Heineken aantrekkelijk door zijn organische winstgroeipotentieel, ondersteund door kostenbesparingen. Toch maakt de volatiele volumetrend van de afgelopen jaren de investeringscase iets minder overtuigend. Hij handhaaft een “Opbouwen”-aanbeveling voor het aandeel Heineken, met een koersdoel van 85 euro.
Een paar dagen geleden kwam Heineken nog met cijfers over het derde kwartaal naar buiten.








