wo. 3 jan 2024

KBC Securities Global Equities-analist Tom Noyens analyseerde Ryanairs passagierscijfers van december. Hij trekt het koersdoel voor de vliegmaatschappij lichtjes op.
Ryanair bracht op het eerste zicht goede passagierscijfers naar buiten, vindt Tom Noyens. Het mocht in December namelijk 12,54 miljoen passagiers naar warmere/koudere bestemmingen voeren, wat zich vertaalt in een groei met 12% ten opzichte van december 2019. Dat is het precovidjaar, dat Tom nog steeds als vergelijkingsbasis gebruikt.
Het cijfer toont nog maar eens aan hoe zeer Ryanair wist te profiteren van de malaise binnen de luchtvaartindustrie ten tijde van de coronapandemie én er sterker is uitgekomen. Het bedrijf mikte als één van de enige op een relatief snelle heropleving van het toerisme en anticipeerde daar tijdens de pandemie al op. Het gevolg is een sterke capaciteitsuitbreiding, terwijl de meeste andere maatschappijen nog steeds een capaciteitsdaling zien ten opzichte van ‘precorona’.
Minder sardines in een blik
Maar het is hier juist waar het schoentje een beetje knelt. Immers, Ryanairs capaciteit is ten opzichte van 2019 zelfs met 17% gestegen. Het aantal passagiers kon die stijging niet volgen, waardoor de efficiëntie is gedaald. Dat blijkt uit de ‘load factor’ of hoe vol de vliegtuigen gevuld zijn. De ‘load factor’ daalde ongeveer met 4% t.o.v. december 2019.
Deze ‘load factor’ is gelijkaardig aan wat Tom had berekend in november. Het management verwijst hierbij naar de meer dan 900 geschrapte vluchten ten gevolge van conflicten in het Midden-Oosten. Verder verwijzen ze ook naar de gewijzigde strategie om de ticketverkoop via derde partijen zo moeilijk mogelijk te maken. Ryanair wil namelijk vooral dat passagiers tickets via het Ryanair-platform kopen. Zo heeft Ryanair meer data en inzichten om prijs- en klantensturing mogelijk te maken.
Wanneer Tom de cijfers vergelijkt met die van concurrerende luchtvaatmaatschappijen, blijft Ryanair echt wel de beste en meest efficiënte Europese luchtvaartmaatschappij. Zo was Ryanairs ‘load factor’ voor december 91%. Die van Wizz Air, de meest geduchte concurrent, was slechts 82%.
KBC Securities over Ryanair
Tom Noyens ziet Ryanair nog steeds als ‘best-in-class’ Europese luchtvaartmaatschappij. Hij behoudt echter een voorzichtige toon en blijft ook bij zijn ‘Houden’-aanbeveling. De passagierscijfers zeggen niet veel over de winstgevendheid, ticketprijzen of de verkoop van ‘extra diensten’(die cijfers moeten nog volgen). Maar ze geven al een eerste indicatie. Na enkele wijzigingen in Toms model trekt hij zijn koersdoel lichtjes op naar 18 i.p.v. 17 euro.
Het Ryanair-aandeel noteert momenteel aan een koers van 18,4 euro (-0,27%).